22-02-2018

Revivak zet in op Virtual Reality

Revivak is een Europees project dat jongeren en werkzoekenden wil stimuleren om te kiezen voor een job als vakman. Consumenten weten ambachtelijk werk en vakmanschap de laatste jaren meer te waarderen. Helaas kiezen jongeren minder en minder voor technische beroepen. Daardoor dreigt er heel wat vakkennis verloren te gaan en daar wil dit project iets aan doen. Lees meer

Kalenderdetail

donderdag 19 oktober 2017
Digitale Week: Social media als gezondheidskanaal. Do's-and-don'ts. Bezield toegelicht door zorgverlener én patiënt.
ARhus, De Munt 8, Roeselare
Digitale Week: Social media als gezondheidskanaal. Do's-and-don'ts. Bezield toegelicht door zorgverlener én patiënt.

Een studie uit 2016 van de CM en UCL toont aan dat 95% van de volwassenen op zoek is naar gezondheidsinformatie om het niveau van hun gezondheidsvaardigheden (#healthliteracy) te verhogen. In eerste plaats spreken ze hiervoor hun huisarts aan, het wereldwijde web wordt als tweede belangrijke bron genoemd voor het zoeken naar gezondheidsinformatie. Bijna 89% van de mensen maakt er op een of andere manier gebruik van. Er is geen gebrek aan gezondheidsinformatie op het internet, maar het is geen evidentie om door het bos de bomen te zien. Als je weet dat 40% van de volwassenen beperkte gezondheidsvaardigheden heeft, is het duidelijk dat het verkeerd interpreteren en evalueren van de vele beschikbare informatie gevolgen kan hebben voor de persoonlijke gezondheid.
Een patiënt moet kunnen inschatten of gezondheidsinformatie betrouwbaar is, deze informatie begrijpen en ten slotte toepassen op de eigen situatie.

Wat zijn de sterktes en wat zijn de valkuilen van de diverse social media kanalen in deze zoektocht naar informatie? Kan social media bijdragen aan het vormen van kritische, geïnformeerde patiënten? Liesbeth Moortgat, verpleegkundig consulent chronische darmziekten AZ Delta en cofounder van #benurse neemt je samen met Inge Vandelannoote, kritische patiënt en gebruiker van social media mee op een boeiende reis doorheen de verschillende social media kanalen.

I.s.m. AZ Delta.

Wanneer: donderdag 19 oktober van 19u30 tot 21u30
Waar: ARhus, De Munt 8, Roeselare (Het Verzonken Kasteel -1)
Toegangsprijs: gratis
Inschrijven: via het inschrijvingsformulier, tel. 051 69 18 00 of aan de balie

 

 

 

Doof of slechthorend? Vraag gratis een tolk Vlaamse gebarentaal aan.