22-02-2018

Revivak zet in op Virtual Reality

Revivak is een Europees project dat jongeren en werkzoekenden wil stimuleren om te kiezen voor een job als vakman. Consumenten weten ambachtelijk werk en vakmanschap de laatste jaren meer te waarderen. Helaas kiezen jongeren minder en minder voor technische beroepen. Daardoor dreigt er heel wat vakkennis verloren te gaan en daar wil dit project iets aan doen. Lees meer

Nieuwsdetail

05-12

ARhus wint Bib Web Award!

ARhus wint met 'Week van het Hartritme' de Gouden Bib Web award ‘Altijd wijs’ 2017. Bedankt aan iedereen die gestemd heeft!

Op 4 december 2017 reikte de Bibliotheekschool van Gent voor de vierde keer de Bib Web Awards uit voor verdienstelijke websites en -toepassingen binnen de Bibliotheek-, Documentatie- en Informatiesector in Vlaanderen. ARhus viel in de prijzen met het project 'Week van het Hartritme' in de categorie 'Altijd Wijs', die de beste activiteiten of toepassingen rond mediawijsheid voor volwassenen en/of senioren omvat. Dankjewel AZ Delta, FibriCheck, collega's en al wie dit mee mogelijk gemaakt heeft!

 

Het project 'Week van het Hartritme'

Tijdens de ‘Week van het Hartritme’ in 2016 konden bezoekers in ARhus hun hart laten testen op voorkamerfibrillatie via een medische app ‘FibriCheck’, in samenwerking met de dienst Cardiologie van AZ Delta en de Limburgse start-up Qompium. Hoofdcardioloog dr. Karl Dujardin gaf aanvullend een lezing over hartritmestoornissen en mobile health, een uiteenzetting die ook via livestream te volgen was. In drie dagen tijd bereikten we zo’n 1700 mensen! De actie was een succes op vlak van gezondheidspreventie en als sensibilisering rond de toekomst van mobile health en gezondheidsgeletterdheid. We zien dit als een belangrijk actiepunt voor mediawijsheid-initiatieven. En delen dit goed praktijkvoorbeeld graag met de sector, via een bijdrage in ‘Allemaal Digitaal?’, een publicatie over een duurzaam e-inclusiebeleid.

“From FibriCheck perspective this is a great opportunity to work with innovative partner such as ARhus. We believe the added value it delivers in providing the environment, accessibility and possibility to disseminate the right information to the right target groups as a huge and unique opportunity.”  Lars Grieten, CEO FibriCheck

FibriCheck kwam in oktober 2017 ook op het nationale nieuws.