31-12-2021

Vacature: Medewerker infrastructuur m/v/x

Bart, onze sympathieke collega infrastructuur, gaat met pensioen en we zoeken iemand om hem te vervangen. Ben jij een enthousiaste teamplayer en iemand die proactief de juiste prioriteiten stelt? Een handige Harry of Harriette die ons state-of-the-art gebouw in topconditie houdt? Dan is deze job iets voor jou. Solliciteer vóór 1 januari 2022!Lees meer

FAQ cloudLibrary

Inhoud:

Toestellen
Uitlenen/Inleveren
Reserveren
Verlengen
Inloggen
Collectie

Toestellen

Handleidingen om cloudLibrary te installeren en te beginnen lenen vind je hier:

Uitlenen/inleveren

  • Hoeveel boeken kan ik lenen?

    Je kan 2 boeken tegelijkertijd uitlenen.

  • Hoe lang kan ik het boek lenen?

    De uitleentermijn bedraagt 6 weken. Heb je het vroeger uit of is het boek toch je ding niet, lever het dan meteen in. Zo kan iemand anders sneller van het boek genieten.

  • Hoe moet ik een boek inleveren?

    Het boek verdwijnt na 6 weken automatisch uit je bibliotheek. Als je het vroeger wil inleveren kan dit via Mijn boeken’ en de knop ‘Terug’ bij elk boek.

  • Verdwijnt het boek automatisch van mijn toestel na de uitleentermijn?

    Ja!

  • Moet ik boete betalen bij te laat inleveren?

    Je moet geen boete betalen aangezien je niet te laat kan inleveren. Na 6 weken verdwijnt het boek automatisch uit je bibliotheek.

  • Kan ik een boek ook lezen in het buitenland?

    Ja! Lezen kan offline. Om een (nieuw) boek te ontlenen heb je wel internet nodig – en eventueel een toestel om te koppelen met je e-reader. Zie de handleidingen bij  'Toestellen'.

  • Waarom moet ik wachten op een e-boek?

    Via cloudLibrary koopt de bibliotheek e-boeken aan net zoals fysieke boeken. De uitgevers vereisen meestal dat het e-boek enkel uitgeleend mag worden aan één lener per keer, net als bij papieren boeken. Onder die voorwaarde kunnen e-boeken uitgeleend worden.

Reserveren

  • Hoe reserveer ik een boek?

    Als een boek uitgeleend is, kan je het reserveren via de knop "Reserveren" in het detailvenster van het boek.

  • Hoeveel reserveringen kan ik plaatsen?

    Je kan 2 gelijktijdige reservaties plaatsen.

  • Is reserveren gratis?

    Ja!

  • Hoe weet ik dat de reservatie klaarstaat?

    Als een gereserveerd boek klaarstaat, krijg je een bericht in de app. Wil je ook een e-mail ontvangen? Vul dan je e-mailadres in onder Account > Meldingen.

  • Hoe lang blijft een reservatie beschikbaar?

    Een reservatie blijft 3 dagen beschikbaar. Je hebt 3 dagen om het boek te ontlenen.

  • Hoe kan ik een gereserveerd boek ontlenen?

    Je vindt het boek bij 'Mijn boeken' > 'Reserveringen' en je kan het daar ontlenen. Als je al 2 boeken hebt uitgeleend, zal je eerst een ander boek moeten indienen.

  • Kan ik een reservatie annuleren?

    Ja. Ga naar ‘Mijn boeken’ > ‘Reserveringen’. Hier kan je je reservaties bekijken en annuleren. 

Verlengen

  • Kan ik de uitleentermijn verlengen? 

    Nee, dat is niet mogelijk.

Inloggen

  • Hoe kan ik inloggen?

    Je logt in met je persoonlijke Mijn Bibliotheek-profiel. Vul je gebruikersnaam of e-mailadres in bij "Mijn bibliotheek-id" en je wachtwoord bij "Mijn bibliotheek-wachtwoord". Kies voor "E-boeken Vlaanderen en Brussel".
  • Hoe maak ik een ‘Mijn-bibliotheek’-account aan?

    Surf naar deze link en volg de verschillende stappen. Hou je identiteitskaart of ARhuspas bij de hand. Graag wat meer uitleg hierover? Lees hier de handleiding.

  • Waarom werkt mijn toegang niet?

    Je 'Mijn Bibliotheek'-profiel is enkel geldig als je lidmaatschap bij ARhus nog geldig is. Wanneer je lidmaatschap vervallen is, dien je eerst je lidgeld te betalen voor je weer toegang hebt tot 'Mijn Bibliotheek'.

  • Ik heb 2 lidmaatschappen gekoppeld aan 1 'Mijn Bibliotheek'-profiel. Hoeveel e-boeken kan ik nu lenen?

    Per Mijn Bibliotheek-profiel heb je 1 cloudLibrary-account.

  • Kan ik op 1 toestel met meer dan 1 cloudLibrary-account inloggen?

    Ja, dat kan. Ga naar 'Account' > 'Kaarten' > "Nieuwe toevoegen".

Collectie

  • Waarom vind ik dit boek niet?

    De digitale collectie wordt samengesteld door een team collectievormers uit verschillende bibliotheken. Zij kopen een selectie e-boeken aan uit de titels die de uitgevers beschikbaar stellen voor het e-boekenplatform. Dit omvat uiteraard niet alle boeken die op de markt zijn.

  • Welke boeken kan ik lenen? 

    Een team collectievormers selecteerden een startcollectie van ongeveer 3000 titels voor volwassenen. Je zal er spannende en romantische boeken en ook vlot leesbare literaire romans vinden, maar ook populaire non-fictie en een klein Engelstalig aanbod. Je vindt er altijd een goed boek!
    Het aanbod e-boeken wordt continu opgevolgd om extra exemplaren of nieuwe titels toe te voegen aan de selectie.

  • Hoe zoek ik een boek?

    Via het tabblad "Zoeken" kan je op zoek naar een boek!

    • Bovenaan in het zoekvenster kan je een zoekterm ingeven (bijvoorbeeld een auteur of een woord uit de titel).
    • Klik je op “Gevorderd”, dan kan je ook zoeken op serie, onderwerp, ISBN, datum, …

  • Hoe blader ik in de volledige collectie?

    Via het tabblad Zoeken (of op het startscherm van de website), zie je een aantal uitgelichte boekenplankjes, waar je in kan snuisteren.

    Via Browsen kan je per categorie grasduinen in de collectie. Je moet hier aanvinken welke categorieën je wil zien. Je kan kiezen op basis van fictie/non-fictie, leeftijd en onderwerp of genre.

    Favoriete categorieën kan je in de app aanvinken met het sterretje, en die zie je dan terug onder Favorieten.

  • Hoe kan ik enkel de titels zien die beschikbaar zijn?

    Via de filter (rechts bovenaan) kan je filteren op boeken die meteen beschikbaar zijn. Wat uitgeleend is zie je dan niet.