23-05-2021

Sluitingsdagen in mei

ARhus is gesloten op 1, 13 en 24 mei. Verder houden we de gewijzigde openingsuren van ARhus De Munt nog aan. Onze sluitingsdagen vind je steeds terug op www.arhus.be/sluitingsdagen of via de openingsuren op deze site. Voor wie materialen moet terugbrengen hebben we enkele tips. Lees meer

Materialen lenen en verlengen

Met je ARhus abonnement kan je alle materialen gratis lenen: boeken, tijdschriften, strips, films, muziek, luisterboeken, taalcursussen en games voor alle leeftijden.

Sommige materialen kan je niet uitlenen, dit staat aangeduid met een etiket.

1. Hoeveel mag je meenemen en hoe lang?

2. Verlengen, reserveren, magazijn en IBL

  1. Wil je materialen langer bijhouden? Geen probleem, de meeste zaken kan je een aantal weken verlengen. (zie de tabel hierboven) Verlengen kan aan de balie, aan de zelfuitleenstations, via Mijn Bibliotheek of door te bellen of te e-mailen. Je moet als lener zelf vragen om je materialen te ver­lengen. Wat door een andere klant gereserveerd is, kan je niet verlengen. 
  2. Wil je iets lenen en is het uitgeleend? Dan kan je dit reserveren. Als het materi­aal terug in ARhus is, zetten we dit voor jou aan de kant. Je krijgt een bericht om je te laten weten dat het materiaal er is. Je betaalt hiervoor een administratiekost (zie Tarieven). Reserveren doe je via Mijn Bibliotheek of vraag dit aan de balie.
  3. Hebben we een materiaal niet? Dan kan je dit aanvragen uit een bibliotheek van een andere gemeente of uit een wetenschappelijke bibliotheek. Dit heet IBL (interbibliothecair leenverkeer). Je betaalt daarvoor een bijdrage (zie Tarieven). Een aanvraag kan je aan de balies doen of via het online formulier. Je kan ook een aankoopsuggestie doen.
  4. Materialen uit het magazijn vraag je aan aan de balie of via het online aan­vraagformulier. Het werk ligt voor je klaar in ARhus afdeling De Munt op de eerst­volgende weekdag vanaf 13u30.  

3. Terugbrengen

  1. Breng elk materiaal terug naar de afdeling van ARhus waar je het geleend hebt. In ARhus afdeling De Munt kan je tijdens de sluitingsuren gebruik maken van de terugbrengschuif in de hal.

  2. Breng al je materiaal altijd op tijd terug. Ben je meer dan 1 openingsdag te laat? Dan betaal je telaatgeld per dag dat je te laat bent (zie Tarieven). 

  3. Wil je een automatische herinnering via mail krijgen als je je materialen moet terugbrengen? Geef dan je e-mailadres door.

  4. Als je meer dan een week te laat bent, sturen we je een bericht. We sturen maximaal 3 berichten om je er aan te herinneren dat je je materialen moet terug­brengen. Het 1ste en 2de bericht sturen we naar je e-mailadres (als dit bij ons ge­kend is), anders per post. Voor elk bericht betaal je naast je telaatgeld een adminis­tratiekost. Zijn de materialen daarna nog niet terug, dan start er een procedure tot invordering. Hierbij zullen zowel de kost van het materiaal dat je niet terugbracht, de telaatgelden als een dossierkost aangerekend worden (zie Tarieven). 

  5. Draag zorg voor alles wat je leent en geef materialen die je leent niet door aan anderen. Maak je iets kapot of raak je iets kwijt? Dan zul je daarvoor moeten be­talen (zie Tarieven). Meld dit zo snel mogelijk. ARhus baseert de schade­vergoeding op de prijs om het werk opnieuw aan te kopen en klaar te maken voor uitlening. De directeur kan een extra toeslag bepalen voor materialen die niet meer te bestellen zijn. Vind je een verloren werk terug, dan beslist de collectieverant­woordelijke of het werk teruggenomen en terugbetaald wordt.

Bekijk hier het volledige reglement (pdf)