![]() 08-08-2022
Lokale biertjes in de kijker in het ARhus CaféIn een bierland als België spant West-Vlaanderen de schuimende kroon. Na het verlof zet het ARhus Café ter ere van internationale dag van het bier lokale bieren in de kijker! Kom proeven vanaf 8 augustus.Lees meer |
Onder de loep: Eerste hulp bij je belastingaangifteBreekt het zweet je uit of gaan jouw tenen krullen bij de gedachte aan je belastingaangifte? Weinig mensen staan ervoor te springen, maar toch is het zeer belangrijk om deze correct in te vullen of om je vooraf ingevuld voorstel goed te controleren. Wij geven je 9 aandachtspunten mee, helpen je de juiste gegevens op te snorren en vertellen je bij wie je terecht kan voor hulp. Waarop moet je letten? 9 aandachtspunten!Wanneer je een vooraf ingevuld voorstel ontvangt, hoef je zelf geen belastingaangifte meer in te vullen. Maar let op: de fiscus kan fouten maken, en dat kan je geld kosten! Controleer dus aandachtig je voorstel via MyMinFin. Ook wanneer je jouw aangifte zelf invult, zijn dit 9 belangrijke aandachtspunten:
Belangrijk: Wees op tijd! Jouw persoonsbelasting moet dit jaar ten laatste op 15 juli digitaal ingediend worden of op 30 juni indien je ze op papier invult. Vult je boekhouder of fiscalist ze in? Dan heb je dit jaar tijd tot 30 september. Opgelet: vorig jaar was dit 21 oktober! Verstuur jouw aangifte effectief! Het is evident, maar toch wordt het vaak vergeten: vul jouw (aangepaste) aangifte niet enkel in, maar verstuur ze, per post of digitaal! Als je ze samen met jouw partner indient, moet elke partner de aangifte ondertekenen. Waar vind je alle info die je nodig hebt?Om je aangifte te kunnen controleren, heb je de correcte cijfers nodig. Die vind je terug op verschillende fiscale documenten. Deze documenten ontvang je aan het begin van elk jaar digitaal of via post. De meeste vind je terug via MyMinFin (tabblad: mijn documenten).
Ontbreken er toch nog documenten? Kijk dan ook eens op eBox, jouw elektronische brievenbus voor overheidsdocumenten. Je kan ook te rade gaan bij bevoegde instanties zoals je werkgever of de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen, je bank (i.v.m. leningen, pensioen- of langetermijnsparen,…), op mypension.be (i.v.m. je pensioen), … Deze fiscale documenten zoals je fiscaal attest van je hypothecaire lening, betaalde premies, contracten, overzichten, betalingsbewijzen, loonfiches … hoef je niet meer bij de aangifte te voegen. Maar je moet ze wel 7 jaar ter beschikking houden. Meer info over deze documenten vind je op wifin.be. Waar kan je terecht met vragen?Hulp nodig bij het invullen van je aangifte? Maak een afspraak bij de Federale Overheidsdienst Financiën via het nationale nummer 02 575 56 66. Houd je identiteitskaart bij de hand. Een medewerker legt een afspraak met je vast om samen telefonisch of – indien je dit wenst – op kantoor jouw aangifte in te laten vullen. Ben je aangesloten bij een vakbond? Onder andere ABVV en ACLVB helpen je ook persoonlijk op weg. Hulp nodig om je online aangifte te openen via itsme of eID?Heb je moeite om in te loggen op MyMinFin of wil je itsme voor de eerste keer gebruiken? We helpen je op verdieping +3 van ARhus De Munt of in één van de andere afdelingen. Breng je identiteitskaart en pincode mee. Voor itsme voorzie je ook je smartphone of tablet en e-mailadres met wachtwoord. Computer nodig? Als lid van ARhus kan je tijdens de openingsuren in elke afdeling gratis een computer met eID-lezer gebruiken. Reserveren is niet nodig. Internet nodig? Ga online via het netwerk ‘ARhus gratis WIFI’. Meer lezen?Ben je zoek naar nog meer info en tips over belastingen? Lees de bijlage 'Eerste hulp bij uw belastingaangifte' die op zaterdag 21 mei bij De Tijd verscheen. Fysiek kan je deze lezen op verdieping +4 van ARhus De Munt, de digitale versie kan je inkijken via een pc in ARhus of met je eigen toestel via het netwerk 'ARhus gratis WIFI' (via de Go Press Kiosk).
27/05/2022 |