31-07-2020

Alle ARhus-afdelingen zijn de hele zomer open!

Deze zomer is er geen zomersluiting in onze afdelingen. Enkel op 2 feestdagen zijn we dicht: 21 juli en 15 augustus. Dit jaar kan je dus extra vaak lees-, kijk- en luistervoer komen inslaan!Lees meer

Onder de loep: rug- en nekklachten

01/05/2020

In deze periode waarin iedereen in zijn kot blijft, loeren pijnklachten om de hoek.
Bij telewerken nemen we vaak een minder goede houding aan dan op kantoor. Zo missen we bijvoorbeeld aangepast meubilair of werken we meer op de laptop. Het kan zijn dat je op dit moment meer stress ervaart, wat ook kan resulteren in lichamelijke spanning en klachten.


Daarnaast bewegen we nu over het algemeen minder. Enkel essentiële verplaatsingen zijn toegestaan. De fitnesscentra, zwembaden en sporthallen zijn gesloten, groepslessen of teamsporten werden opgeschort. Nochtans is ook beweging belangrijk voor een gezonde rug. Gelukkig zijn er mogelijkheden om thuis te bewegen. En is er meer tijd om klusjes aan te pakken of in de tuin te werken. Let op: ook deze werkzaamheden kunnen aanleiding geven tot klachten als we niet aan onze houding denken of luisteren naar ons lichaam.

In deze ‘Onder de loep’ gaan we niet in op concrete ziektebeelden, maar geven we wel algemene tips om je rug en nek gezond te houden.
Heb je (pijn)klachten, raadpleeg dan altijd in de eerste plaats je huisarts!

Preventie: wat kun je zelf doen?

Klachten van de rug of nek kennen tal van oorzaken, soms ook gerelateerd aan andere lichamelijke problemen. Heel vaak blijft de oorzaak van mensen met rugpijn zelfs onbekend. Maar een gezonde rug begint in de eerste plaats met een goede houding en voldoende beweging. Wist je dat wie een groot deel van de dag zit, meer kans heeft op rugpijn en chronische rugklachten? Zorg dus voor een gezonde mix van zitten, staan en bewegen, thuis én op het werk. Lees hiervoor de tips over wisselwerken van Vlaams Instituut Gezond Leven.

Ergonomie

Met ergonomie bedoelen we het aanpassen van je omgeving met het oog op comfort en gebruiksvriendelijkheid. We kunnen daarbij kijken naar meubilair en hulpmiddelen, maar ook de manier waarop je bewegingen of lichaamshoudingen uitvoert. Een goede lichaamshouding is van belang voor een gezonde rug. Bekijk de beste houding bij staan, zitten en tillen, op de site van Vlaams Instituut Gezond Leven. Er wordt ook aandacht besteed aan beeldschermwerk. Veel mensen hebben momenteel geen geschikte middelen om ergonomisch aan telewerken te doen.
Deze tips van VerV
kunnen je toch op weg helpen om je lichaamshouding te optimaliseren.

Velen onder ons maken momenteel tijd voor de lenteschoonmaak, halen wat vergeten klusjes in of werken in de tuin. Bekijk de tips om ook deze karweien verantwoord aan te pakken. En denk je ook aan een goede slaaphouding als je welverdiende rust neemt?

Beweging

Lang stilzitten brengt heel wat gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo kan dit aanleiding geven tot meer spier- en gewrichtsklachten en een hoger BMI. Ook voor een gezonde rug is beweging belangrijk. Bewegen en sporten verloopt nu wellicht net iets anders dan voor de coronacrisis. Toch is beweging nu meer dan ooit van belang. Hier lees je tips om deze periode niet stil te vallen. Kom je er ook met deze tips moeilijk toe om voldoende te bewegen? Misschien is Bewegen Op Verwijzing dan iets voor jou. Door de coronamaatregelen heb je hiervoor tijdelijk geen verwijzing nodig. Een bewegingscoach geeft je van op afstand beweegtips op maat.
Ook via www.blijfsporten.be kun je heel wat inspiratie opdoen om in deze tijd te (blijven) sporten. Sta je eerst eens stil bij de 10 praktische richtlijnen? Op het bijhorende YouTube-kanaal vind je filmpjes om zelf aan de slag te gaan.
Heb je momenteel al rugpijn? Afhankelijk van je klachten kan het raadzaam zijn tijdelijk te stoppen met sporten. In de meeste gevallen kun je blijven sporten, maar niet elke sport is geschikt. Bekijk de tips over sporten met rugpijn hier, maar vergeet zeker niet je arts te raadplegen!

Behandeling: wat kan een arts voor je doen?

Last van je rug? Een blessure opgelopen of ‘iets in je rug geschoten’? Blijf er niet mee zitten. Jouw huisarts is er voor je, ook in deze periode. Het is belangrijk om met alle gezondheid gerelateerde vragen eerst bij je huisarts aan te kloppen. Als vertrouwenspersoon is de huisarts het best geschikt om je probleem te bekijken en door te verwijzen indien nodig. Zo kan je huisarts je medische geschiedenis het best mee opvolgen. Daarnaast geldt voor sommige specialismen een verhoogde terugbetaling na verwijzing via de huisarts. Misschien hoorde je wel al eens van de rugschool? Ook hiervoor heb je een verwijzing van de behandelende arts nodig.

Verder lezen: wat kan ARhus voor je doen?

In onze collectie vind je ook heel wat materiaal dat jou kan helpen om je rug sterk en gezond te houden. Dankzij onze afhaaldienst voor aangevraagde bibliotheekmaterialen kan je ook in deze periode interessant leesvoer in huis halen.

Voor de informatie hierboven gebruikten we de websites van Vlaams Instituut Gezond Leven, CM, KU Leuven en Bond Moyson. Het uitgebreide rugweb van deze laatste is een aanrader voor wie meer info wil.