10 jaar ARhus
Tien om te zien
Tien verschillende gezichten geven tijdens dit feestjaar gestalte aan ARhus. Elk zijn ze op hun eigen diverse manier verbonden met een of meerdere facetten van het kenniscentrum. Tien jaar, tien verhalen. Je ontdekt ze hier in de loop van 2024 allemaal.

Arezki
Kennismaken met #HACK, de jongerenwerking van ARhus, was als thuiskomen voor Arezki. Ondertussen begeleidt hij zelf andere jongeren met een passie voor muziek tijdens #HACKtrack.

Ash
Creatieve duizendpoot Ash maakte het afgelopen jaar samen met enkele andere straffe jongeren van de HerstelAcademie en #HACK een podcast over psychische kwetsbaarheid, genderidentiteit en veerkracht.

Brigitte
ARhus-medewerker Brigitte ging onlangs op pensioen na een rijkgevulde carrière van ruim veertig jaar, waarbij ze heel wat evoluties vanop de eerste rij meemaakte.

Jeroen
Ideeënman en fervent lezer Jeroen komt al naar de bibliotheek zolang hij zich kan herinneren en ziet ondertussen hoe ook zijn zoontje zich er al helemaal thuis voelt.

Lodewijk
Sinds jaar en dag engageert Lodewijk zich om vanuit zijn achtergrond in het bankwezen mee richting te geven aan TRansformers, het info- en netwerkevent voor professionals uit de regio.

Maysam
Onderneemster Maysam inspireerde als SIREE-mentor anderen met een migratieachtergrond die dromen van een eigen zaak en denkt als actief lid van het burgerpanel mee over de dienstverlening binnen ARhus.

Mieke
Enthousiaste globetrotter Mieke en dochter Fleur zijn ARhus-fans van het eerste uur. Ze ontdekken met het gezin niet alleen graag de wereld, maar ook de vele activiteiten bij ARhus.

Fleur
Fleur is de dochter van Mieke en ontdekte samen met haar ouders al hele stukken van de wereld én het ARhus-programma.

Pierre
Roeselarenaar Pierre is dé online ambassadeur van ARhus en zet met zijn vele likes en deelacties op sociale media het reilen en zeilen in het kenniscentrum extra in de kijker.

Wouter
Overdag coördineert hij artistiek-sociale projecten voor De Spil, maar om tussendoor even rustig te werken of ’s middags de honger te stillen zoekt Wouter regelmatig de gezelligheid van het ARhus Café op.
De Magische Bieb
Naar aanleiding van de 10e verjaardag van ARhus werd een interactief bibliotheekspel ontwikkeld voor kinderen vanaf 9 jaar.
Het verhaal
Help! Er is een plaaggeest uit het boek der magische wezens ontsnapt. Enkel door raadsels op te lossen en opdrachten tot een goed einde te brengen, kan zijn locatie achterhaald worden en kan de plaaggeest terug naar het boek verbannen worden. Help jij mee?
Concept
Deze game was een uniek concept, ontworpen door ARhus en Howest, en werd gebaseerd op het boek Bieb op stelten uit de boekenreeks De Magische Bieb van Femke Dekker. Kinderen kregen tijdens het spel een tablet, die hen stap voor stap door het verhaal loodste. Door onderweg op de tablet raadsels op te lossen, werden ze naar verschillende plekken in de bibliotheek gestuurd waar hen een fysieke opdracht wacht.