Yannick voor computer

Daar is ‘m, onze nieuwe website!

In februari 2024 vieren we de 10e verjaardag van ARhus. De website die we destijds bij de opening lanceerden, ging dus al even mee. Enkele cijfers: 989 nieuwsberichten, 2.055 activiteiten en in totaal meer dan 2.700.000 paginabezoeken. En blijkbaar ook heel wat trouwe ARhus-fans: 44.948 unieke bezoekers surften gedurende die 10 jaar elk meer dan 200 keer naar onze oude website.  

Hoog tijd dus om die bezoekers, maar ook alle nieuwe klanten van ARhus, een nieuwe, eigentijdse digitale ervaring te bezorgen. Maar hoe start je zo’n project? En wat komt er allemaal bij kijken? Ik, Yannick, en communicatiemedewerker bij ARhus neem je even mee terug in de tijd. 

STAP 1: Op onderzoek! 

Niemand weet beter wat werkt en wat beter kan dan onze gebruikers zelf. Dus gingen we in november 2021 op onderzoek uit. We namen een enquête af bij bezoekers in ARhus De Munt en deelden deze bevraging ook via onze Facebook-pagina en een berichtje via het Mijn Bibliotheek-profiel. Zo kregen we een beter zicht op de redenen waarom onze gebruikers surfen naar arhus.be, waar ze het meeste belang aan hechten en welke mogelijkheden ze nog misten. Dezelfde oefening deden we intern met de ARgonauten (zo noemen we onszelf, medewerkers van ARhus) uit verschillende teams. Zo spraken we o.a. met Sara en haar team collectie die dag in dag uit de collectie vormgeeft en met Floris en zijn team publiek die het aanspreekpunt is voor onze bezoekers in ARhus De Munt en de andere afdelingen. Al deze resultaten vormden de basis voor een lang verlanglijstje: een nieuw design dat zich aanpast aan de grootte van het scherm, uitgebreide zoek- en filtermogelijkheden, een geïntegreerde bibliotheekcatalogus, … 

STAP 2: Op zoek naar de ideale partner 

Weten wat je wil en het op papier zetten is één ding. Dat ideaalbeeld ook daadwerkelijk realiseren op technisch vlak, is vaak een ander verhaal. Het was dus kwestie van de juiste partner te vinden voor dit ambitieuze project. Verschillende websitebouwers werden aangeschreven en in juli 2022 gingen we in zee met Hannibal, een all-round reclamebureau uit Roeselare. Het zou de start betekenen van een erg aangename en vlotte samenwerking met accountmanager Brecht en ontwikkelaars Yves en Ian. Na het bepalen van een nieuwe look & feel, gingen de developers aan de slag om de nieuwe website op technisch vlak te bouwen. Een hele uitdaging. We kozen er immers voor om het voor de gebruiker zo eenvoudig mogelijk te houden en alle functies binnen één website te bundelen. Een unicum in het Vlaamse bibliotheeklandschap! Zo kan je voortaan niet enkel inschrijven voor activiteiten of reserveren voor een lunch in het ARhus Café, maar word je ook niet langer naar de externe website roeselare.bibliotheek.be doorgeleid om bijvoorbeeld je uitleningen of reservaties van de bibliotheek te bekijken.  

En terwijl Hannibal volop aan het bouwen was, tekende ik samen met mijn collega’s Bieke, Sigyn en Saidja uit het team communicatie een nieuwe en vooral eenvoudigere menustructuur uit, (her)schreven we teksten, zorgden we voor extra beeldmateriaal, … Voor alle technische vragen konden we aankloppen bij onze eigen IT’er, Robin.  

STAP 3: Testen, testen en nog eens testen 

Een zeer belangrijke stap! Want hoewel je binnen het projectteam volledig overtuigd kan zijn van wat er dusver gerealiseerd werd, zeker ben je pas nadat het door bezoekers proefondervindelijk werd uitgetest. Die uitgebreide testing was mogelijk dankzij het ‘Testhuis’, een testpanel van Roeselaarse burgers en medewerkers die bepaalde processen kritisch onder de loep nemen om de dienstverlening te verbeteren en mensgerichter te maken. Samen met mijn collega’s Sandra en Bruno die het project ‘Testhuis’ leidden, gaven we de leden van dit burgerpanel de opdracht om in te schrijven voor een activiteit en bibliotheekmaterialen in de catalogus op te zoeken. Zo merkten we al snel welke knoppen verplaatst of verwijderd moesten worden, welke benamingen niet duidelijk genoeg waren, …   

STAP 4: De lancering: wat is er nieuw? 

Na nog wat finetunen was het eind mei 2023 eindelijk zover: de lancering. Maar wat is er precies veranderd en welke voordelen heeft de nieuwe website voor jou?  

De 10 belangrijkste nieuwtjes op een rij:  

  1. De grootste verandering werd al verklapt: de catalogus waarvoor je vroeger automatisch doorgestuurd werd naar roeselare.bibliotheek.be, kan je nu op arhus.be raadplegen. Op de homepage zie je meteen een grote knop ‘Zoek in catalogus bib’. Hiermee zoek je naar materialen (boeken, cd’s, dvd’s, …) in onze collectie. Rechts bovenaan op de homepage kan je aanmelden met je Mijn Bibliotheek-profiel om vervolgens materialen te verlengen, te reserveren, lidgeld te betalen, …  
  2. Op elke pagina is bovenaan een loep-icoontje voorzien. Hiermee zoek je niet in de catalogus, maar naar algemene informatie op de website: nieuws, activiteiten, projecten, … van ARhus. 
  3. Wil je graag deelnemen aan een activiteit van ARhus? Bekijk het overzicht onder ‘Activiteiten & projecten’. Je kan er nu filteren op doelgroep, onderwerp en datum om gericht in ons programma-aanbod te zoeken.  
  4. Geïnteresseerd in een activiteit? Geef het een hartje. Dan verschijnt het in jouw Mijn Bibliotheek-profiel onder ‘Mijn activiteiten’.  
  5. Ben je op zoek naar een locatie voor je vergadering, conferentie, workshop, …? Check dan eens ons aanbod onder ‘zalen & ateliers’. Je kan er meteen de beschikbaarheid controleren en ons een reservatieaanvraag sturen. 
  6. Heb je een vraag? Dan kan je die nu ook online stellen. Klik op de homepage op het geel icoontje rechts onderaan. Tijdens de openingsuren kan je chatten met een medewerker. Na openingstijd kan je je vraag stellen in een formulier en dan komen we zo snel mogelijk terug op je vraag via mail of telefoon.   
  7. Het antwoord op veelgestelde vragen vind je voortaan terug op onze FAQ-pagina.  
  8. Plan je bezoek. Onderaan op de homepage vind je een druktemeter. Zo kan je drukke momenten in ARhus De Munt mijden. Ook de luchtkwaliteit geven we je mee. 
  9. Zijn die letters op de site je wat te klein? Klik bovenaan rechts op ‘TT’. Hiermee kies je voor een grotere lettergrootte.  
  10. De website past zich aan naargelang je toestel (desktop, tablet of smartphone), voor nóg gebruiksvriendelijker surfen! 

Kortom, www.arhus.be is voortaan je one-stop-shop voor alles wat met het kenniscentrum te maken heeft. Van de bibliotheekcollectie, zalen en ateliers tot activiteiten en projecten of het ARhus Café.  

Wij zijn fan! Jij ook? Laat het ons gerust weten, we zijn benieuwd wat jij ervan vindt! Zijn er toch nog zaken die je maar moeilijk terugvindt? Blijf je zitten met vragen? Of heb je suggesties hoe we onze nieuwe website nóg beter kunnen maken? Ook dan horen we het graag! Want zo help jij ons om jou beter te helpen. Geef je suggesties aan ons door via de gele feedbackknop centraal rechts op de site.  

Ik ben alvast benieuwd wat jullie ervan vinden! 

Groetjes, 
Yannick