Skip to main content

Persbericht: Digipunten en Telecomloket hielpen dit jaar al bijna 2000 Roeselarenaars

Persbericht: Digipunten en Telecomloket hielpen dit jaar al bijna 2000 Roeselarenaars

Roeselare, 27 juni 2024

Iedereen sukkelt wel eens met een smartphone of vloekt op één of ander digitaal toestel. Maar liefst 40% van de Belgen kan niet (altijd) mee met de digitale sneltrein en heeft hulp nodig bij digitale problemen of vragen. In Roeselare kan iedereen daarom gratis terecht op één van de 10 Digipunten die over de stad verspreid zijn. Dit jaar werden er door die digihelpers al 1882 digitale vragen beantwoord! Ook het Telecomloket, dat sinds april persoonlijk advies geeft om te besparen op de internetfactuur, hielp ondertussen al bijna 40 personen.

Bedankt, digihelpers!

Op donderdagnamiddag 27 juni trakteerden ARhus en Stad Roeselare alle digihelpers op een welverdiend stuk taart met daarop het getal 1882. Dat cijfer staat voor het aantal vragen dat dit jaar reeds op de Digipunten beantwoord werd. Op die locaties kan iedereen gratis terecht om vragen te stellen over smartphones, tablets, laptops, websites, apps, enzovoort. Hulp bij het installeren van itsme®, is er de meest voorkomende vraag. Tijdens het bedankingsmoment werden alle vrijwillige digihelpers en alle organisaties die de Digipunten bemannen in de bloemetjes gezet: ARhus, AZ Delta, DC De Companie, JEUN en SAAMO.

“Onze vrijwilligers, de digihelpers, zijn van onschatbare waarde voor de Digipunten! Dat de Roeselarenaars meer en meer hun weg vinden naar de Digipunten, tonen de stijgende cijfers aan. Ook het nieuwe Telecomloket, waar mensen van vzw Groep Weerwerk persoonlijk advies geven over voordelig internet, bewijst zijn nut! Sinds de opstart halverwege april werd reeds gemiddeld 18 euro per maand bespaard per persoon aan wie advies werd verleend. Bij één gezin liep het uitgespaarde bedrag zelfs op tot 207 euro per maand!”, aldus Sandra Vanneste, coördinator Iedereen digitaal bij ARhus.

Digipunten en Telecomloket blijven open deze zomer

De zomerperiode is traditioneel een periode waarin vele organisaties even hun deuren sluiten. “Om ervoor te zorgen dat Roeselarenaars ook in juli en augustus ergens terecht kunnen met hun digitale vragen, blijven zo goed als alle Digipunten op heel wat momenten open. Het Telecomloket houdt zelfs alle bestaande openingsuren aan. Want ook tijdens de zomer laten we de Roeselarenaar niet in de kou staan. We hopen immers op een warme zomer”, lacht Matthijs Samyn, schepen van dienstverlening bij Stad Roeselare.

Draag je steentje bij: word zelf digihelper

Iedereen kan digihelper zijn door in hun omgeving alert te zijn voor mensen die niet zo gemakkelijk meekunnen met de digitale sneltrein. Door zelf te helpen bij digitale vragen van een buur, (schoon)ouder, iemand uit de vereniging, enzovoort, kan je heel veel betekenen voor mensen!

Wil je graag een extra steentje bijdragen en vrijwilliger-digihelper worden op één van de Digipunten? Deze ontvangen jou met open armen! Je krijgt veel dankbaarheid, maar ook opleiding in ruil. Wees gerust, je hoeft zelf zeker geen computerspecialist te zijn. Alledaagse kennis, goesting om dingen uit te zoeken en een goeie portie geduld en enthousiasme volstaan!

“Toen ik zelf een digitale vraag had, werd ik hier heel warm ontvangen door Dimi en de anderen van SAAMO. Ondertussen ben ik zelf ook digihelper. Ik beantwoord niet enkel vragen, ik stel mensen ook gerust want soms zijn ze wat bang van dat internet”, aldus Tony, digihelper in Digipunt @ RSL Op Post (SAAMO).

Wil jij je kandidaat stellen? Stuur een mailtje naar info@arhus.be.

Praktisch

In de Digipuntenfolder vind je alle locaties en openingsuren van de Digipunten. De folder is te vinden in alle Digipunten en in heel wat openbare gebouwen, zoals alle afdelingen van ARhus. Op www.iedereendigitaalroeselare.be/digipunten vind je de info digitaal over de Digipunten; op www.iedereendigitaalroeselare.be/telecomloket over het Telecomloket.

Vragen? Neem contact op met info@arhus.be of bel het gratis nummer 1788.

 

De Digipunten maken deel uit van het project ‘Iedereen digitaal Roeselare’. Met steun van Stad Roeselare en Vlaanderen, in het kader van Digibanken en het actieplan Iedereen digitaal.

logo's Stad Roeselare, Vlaanderen Verbeelding werkt, DIGIbanken, Gefinancieerd door de Europese Unie NextGenerationEU, Midwest