De naamloze ik-figuur, een kind, heeft een idee. Het kind twijfelt echter. Is het een briljant, vreemd of onuitvoerbaar idee? Omdat het idee maar blijft knagen en zich nadrukkelijk opdringt, gaat de ik-figuur bij anderen te rade. Die wuiven het idee weg en doen het af als onzinnig. Het idee is echter volhardend en blijft in zijn hoofd zitten. Ze worden zelfs vrienden, metaforisch bedoeld voor het innestelen en uitvoeren van een plan. Eenmaal uitgevoerd ziet de omgeving er heel anders uit. De moraal: goede ideeën daadwerkelijk uitvoeren kunnen bijdragen aan een betere leefwereld. Dit prentenboek met filosofische inslag is knap geïllustreerd. De potloodtekeningen hebben in het begin maar enkele kleuraccenten. De blaadjes in de tekening en het idee, een soort ei op kromme pootjes en een kroontje op, hebben kleur. De rest is zwart-wit. Naarmate het idee zich krachtiger in het brein van de hoofdfiguur nestelt, wordt de wereld kleurrijker. Bijzondere, niet eenvoudige thematiek. Het zal vooral tot wasdom komen als een voorlezer of leerkracht ondersteuning biedt. Vanaf ca. 5 t/m 8 jaar. (Bron: Ton Jansen, NBD Biblion)
Een jongetje heeft een probleem. Het lukt hem niet om het probleem weg te jagen. Wat moet hij er wel mee doen? Prentenboek met tekeningen in matte, zachte kleuren. Vanaf ca. 5 jaar.