Veelgestelde vragen

Lidmaatschap, tarieven, reglement

Welke soorten lidmaatschap zijn er in ARhus?

Er zijn verschillende soorten lidmaatschappen in ARhus:

Ben je al lid in de bibliotheek van Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Staden, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Wielsbeke of Wingene? Dan betaal je maar één keer lidgeld voor alle bibliotheken samen. Je moet je wel inschrijven bij elke bib waar je materialen wil kunnen ontlenen, maar je betaalt dus geen extra lidgeld als je al een geldig lidmaatschap in een van deze bibliotheken hebt.

Ik heb recht op een gratis lidmaatschap, maar krijg toch de melding om lidgeld te betalen. Wat moet ik doen?

Betaal nog geen lidgeld, maar kom even langs aan een balie in ARhus. We zetten dit vervolgens recht in het systeem.

Hoeveel betaal ik voor de verschillende diensten in ARhus?

Op deze pagina vind je alle tarieven voor de verschillende diensten die ARhus aanbiedt.

Waar vind ik het volledige bibliotheekreglement van ARhus?

Het volledige bibliotheekreglement kan je hier raadplegen.

Lenen, verlengen, reserveren

Hoe zoek ik een boek, cd, film, … op in de catalogus?

Geef in de zoekbalk van de catalogus één of meerdere trefwoorden (bijvoorbeeld (een deel van) de titel, de auteur, …) in. Als je even wacht, krijg je al meteen enkele zoeksuggesties te zien die je kan aanklikken. Of druk op Enter of klik op de blauwe knop ‘Zoek’.

De lijst met zoekresultaten die je krijgt kan je vervolgens verder verfijnen door één of meerdere filters in te stellen en te klikken op ‘Filters toepassen’.

Hoe weet ik of een bepaalde titel beschikbaar is in ARhus?

Doe een zoekopdracht in de catalogus. In de lijst met zoekresultaten die verschijnt, kan je meteen zien of een bepaald werk uitgeleend of beschikbaar is in minstens één afdeling. Om te weten in welke afdeling het werk precies beschikbaar is, kan je klikken op de blauwe knop 'vind exemplaar'. Je ziet vervolgens de beschikbaarheid per afdeling.

Hoe kan ik een bepaald werk reserveren?

Je kan een werk eenvoudig online reserveren via je Mijn Bibliotheek-profiel. Hier vind je stap voor stap terug hoe je te werk gaat. Bij moeilijkheden kan je je ook altijd wenden tot een ARhus-medewerker aan een infobalie om een werk te helpen reserveren.

Kunnen alle materialen gereserveerd worden?

Nee, de collectie van ARhus bevat ook niet-uitleenbare materialen. Het gaat dan bijvoorbeeld om werken uit de bewaarcollecties. Deze materialen kan je niet ontlenen, en dus ook niet reserveren, maar wel inkijken in ARhus De Munt. Het raadplegen ervan gebeurt op afspraak.

Kunnen gereserveerde materialen in een andere ARhus-afdeling opgehaald worden?

Nee, materialen worden klaargelegd in de ARhus-afdeling waar het materiaal in de collectie zit. Materialen uit de collectie van ARhus De Munt kunnen dus niet afgehaald worden in bijvoorbeeld ARhus Rumbeke of ARhus Beveren.

Waarom kan je bij de reservatie van een materiaal soms kiezen tussen meerdere uitgaves?

Voor bepaalde materialen kan het interessant zijn om aan te geven welke uitgave je wil reserveren. Denk maar aan reisgidsen, waar een reisgids van dit jaar meer up-to-date informatie zal bevatten dan een reisgids van enkele jaren geleden.

Wat als ik een bepaalde titel niet kan terugvinden in de catalogus?

Vind je een bepaalde titel niet terug in de catalogus van ARhus, dan is het misschien wel elders beschikbaar. Je ziet onderaan de zoekresultaten een gele balk met een knop ‘Zoek in alle Vlaamse bibliotheken’. Exemplaren uit andere Vlaamse bibliotheken kan je online aanvragen. Je betaalt hiervoor wel een kost. Meer over interbibliothecair leenverkeer.

Is het werk dat je zoekt minder dan een jaar oud? Doe dan eerst een aankoopsuggestie. Dan kan het werk eventueel aangekocht worden voor de ARhus-collectie.

Hoe lang moet ik wachten op een aangevraagd materiaal?

De wachttijd varieert naargelang het type aanvraag. Werken uit het magazijn die je aanvraagt, liggen in principe een dag later klaar wanneer de aanvraag op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag gebeurde. Magazijnaanvragen die op vrijdag gebeuren, liggen de daaropvolgende maandag klaar.

Gaat het om een werk dat uitgeleend is of uit een andere bibliotheek komt (IBL), dan hangt dit af van de uitleentermijn. Je krijgt steeds een bericht van zodra de titel voor je klaar ligt bij ARhus.

E-boeken uitleenplatform

Welk toestel heb ik nodig om e-boeken te lezen?

Je kan e-boeken ontlenen en lezen via smartphone, tablet, computer of e-reader. Je kan ze daarnaast ook lezen op bijna alle e-readers. Enkel de e-readers Nook en Kindle van Amazon zijn niet compatibel, net zoals een beperkt aantal verouderde e-readers. Tot slot kan je ook via de browser van je computer e-boeken ontlenen en lezen. Meer info vind je in de uitgebreide handleidingen per toestel:

Hoeveel e-boeken kan ik tegelijk ontlenen?

De toegang tot cloudLibrary is gekoppeld aan Mijn Bibliotheek-profielen, niet aan lidmaatschappen. Met een Mijn Bibliotheek-profiel kan je telkens twee e-boeken tegelijk ontlenen voor een periode van zes weken.

Heb je binnen je gezin meerdere lidmaatschappen bij ARhus (bijvoorbeeld zowel voor de ouder(s) als voor één of meerdere kinderen), maar beheer je deze verschillende lidmaatschappen onder één gedeeld Mijn Bibliotheek-profiel, dan kan je via dat profiel maar twee e-boeken tegelijk ontlenen. Wil je er meer kunnen ontlenen, dan maak je beter afzonderlijke Mijn Bibliotheek-profielen aan per gezinslid.

Kan ik e-boeken reserveren?

Ja. Per Mijn Bibliotheek-profiel kan je gratis tot twee e-boeken reserveren. Je ontvangt een bericht wanneer het gereserveerde e-boek beschikbaar is. Heb je al twee e-boeken ontleend en wil je de vrijgekomen titel kunnen lenen? Dan moet je eerst minstens één titel terug indienen alvorens je het gereserveerde e-boek kan ontlenen. Een vrijgekomen reservatie blijft drie dagen beschikbaar.

Kan ik de uitleentermijn van e-boeken verlengen?

Nee, de uitleentermijn van e-boeken bedraagt zes weken. Daarna is het niet mogelijk om die termijn nog eens te verlengen. Wil je toch meer tijd om je e-boek te lezen? Dan kan je het wel terug ontlenen nadat de uitleentermijn verstreken is. Dit is enkel mogelijk indien het e-boek niet door iemand anders gereserveerd werd.

Moet ik boete betalen wanneer ik mijn e-boek te lang bij houd?

Nee, na zes weken verdwijnen e-boeken uit je digitale boekenkast. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. De e-boeken verdwijnen automatisch, ook wanneer je offline bent. Je kan e-boeken dus nooit te laat kan inleveren, waardoor je hiervoor ook nooit een boete zal moeten betalen.

Kan ik een e-boek vroeger inleveren?

Ja. Log via je Mijn Bibliotheek-profiel in op cloudLibrary (website of app) en klik onder ‘Mijn boeken’ op de rode knop ‘Terug’ om een geleend e-boek terug in te leveren. Zo kan iemand anders sneller van het boek genieten.

Kan ik geleende e-boeken op verschillende toestellen tegelijk lezen?

Ja, via je Mijn Bibliotheek-profiel kan je ontleende e-boeken op maximaal zeven verschillende toestellen tegelijk lezen. Via de bladwijzer wordt bijgehouden waar precies je zat.

Kunnen we met meerdere personen gebruik maken van hetzelfde toestel?

Wanneer je gebruik maakt van de cloudLibrary-app (bijvoorbeeld op smartphone of tablet), kan het toestel ook door anderen gebruikt worden om e-boeken te lezen. Voorwaarde hiervoor is wel dat elke gebruiker een eigen Mijn Bibliotheek-profiel heeft. Open de cloudLibrary-app, klik onderaan op het tabblad ‘Home’ en vervolgens rechtsboven op ‘Kaarten bekijken’. In het nieuwe venster dat opent, kies je ‘Kaarten + Nieuwe toevoegen’. Tik op het scherm om door te gaan en vul volgende gegevens in:

  • Selecteer uw land: België
  • Selecteer uw provincie/regio: E-boeken Vlaanderen en Brussel
  • Selecteer uw bibliotheek: de Bib

Log vervolgens in met je Mijn Bibliotheek-profiel om een nieuw profiel toe te voegen in de cloudLibrary-app.

Heb ik internet nodig om e-boeken te lezen?

Ontleende e-boeken worden gedownload om offline te lezen. Een keer ze op je toestel staan, kan je ze dus lezen zonder dat je internet nodig hebt (bijvoorbeeld in de tuin, in het buitenland, …) Om een nieuw e-boek te kunnen ontlenen heb je wel even internet nodig om in te loggen en de e-boeken te downloaden. Thuis geen internet? In alle ARhus-afdelingen kan je gratis online gaan.

Hoe zoek ik e-boeken die op dit moment beschikbaar zijn?

Door in desktop-versie bovenaan op ‘Filters’ te klikken of op het trechter-icoontje in de app, kan je ‘Nu beschikbaar’ aanvinken om enkel e-boeken te zien die je meteen kan ontlenen.

Zijn alle boeken die in ARhus te vinden zijn ook beschikbaar als e-boek?

Nee, de collectie e-boeken wordt samengesteld door een team collectievormers uit verschillende bibliotheken. Het aanbod e-boeken dat uitgevers beschikbaar stellen wordt continu opgevolgd om extra exemplaren of nieuwe titels toe te voegen aan de selectie.

Waarom krijg ik geen toegang tot het uitleenplatform cloudLibrary?

Om e-boeken te kunnen ontlenen, moet je lid zijn een bibliotheek die deze dienst aanbiedt, zoals ARhus. Je kan je enkel met je Mijn Bibliotheek-profiel aanmelden bij cloudLibrary als je lidmaatschap bij de bibliotheek nog geldig is. Is je lidmaatschap bij ARhus verlopen? Lees hier hoe je dit kan verlengen.

Ik krijg een foutmelding, wat moet ik doen?

Op deze pagina krijg je een antwoord op enkele veelvoorkomende problemen. Krijg je het probleem niet opgelost, dan kan je steeds in ARhus terecht voor hulp en info bij digitale vragen.

Onderwijs

Ik geef les in een school in Roeselare. Hebben mijn leerlingen binnen de schoolmuren toegang tot de digitale Krantenkiosk? Welke scholen hebben al toegang?

De scholen in Roeselare die via het abonnement van ARhus toegang hebben tot Belga.press zijn Barnum, Broederschool, BS GO! Windekind, Burgerschool, Campus Zuid, Groep Intro, Ligo, MSKA, Onze Jeugd, SBS De Brug, SBS De Vlieger, SBSO Sterrebos (Campus Ter Sterre), Vabi VMS, VBS De Bever, VISO, VTI.

Heeft je school nog geen toegang, dan kan je dit aanvragen door onderstaand formulier in te vullen en ondertekend terug te sturen naar leerkrachten@arhus.be.

Ik geef les in een andere school in Roeselare en heb binnen de schoolmuren nog geen toegang tot de diensten van de digitale Krantenkiosk. Hoe kan ik dit aanvragen?

Je kan voor je school toegang tot de digitale Krantenkiosk aanvragen door een aanvraagformulier in te vullen, te laten ondertekenen door de directie en terug te mailen naar ARhus. Klik hier voor meer info. 

Hoe kan ik binnen de schoolmuren verbinding maken met de digitale Krantenkiosk?

De authenticatie gebeurt op basis van het extern IP-adres van het netwerk van de school. Door te surfen naar de digitale Krantenkiosk of het Krantenarchief binnen de muren van de school, wordt je IP-adres herkend en krijg je automatisch toegang tot deze diensten.

Ik wil artikels opzoeken in het digitale Krantenarchief, maar er wordt gevraagd om aan te melden met een Mijn Bibliotheek-profiel. Wat moet ik doen?

Wanneer je school via ARhus toegang kreeg tot het digitale Krantenarchief hoef je niet aan te melden met een Mijn Bibliotheek-profiel. Het IP-adres van het netwerk van de school wordt herkend, waardoor je automatisch artikels kan opzoeken en lezen, ook op je eigen toestel.

Heeft je school (nog) geen toegang gekregen, dan kan je via een Mijn Bibliotheek-profiel wel van thuis of op school artikels opzoeken in het digitale Krantenarchief. Je hebt in dat geval wel geen toegang tot de digitale Krantenkiosk (krant van vandaag of ouder doorbladeren).

Ik geef les in een school buiten Roeselare. Kan mijn school ook toegang krijgen tot de digitale Krantenkiosk?

Nee, enkel scholen die binnen het werkingsgebied van ARhus liggen kunnen gebruik maken van deze dienst. Scholen die buiten Roeselare liggen moeten toegang aanvragen via hun plaatselijke bibliotheek, voor zover die bibliotheek een abonnement op de digitale Krantenkiosk heeft.

Wat is het verschil tussen een klaspas en een leerkrachtenabonnement?

Een klaspas kan enkel gebruikt worden voor klassikale ontleningen. Een leerkrachtenabonnement daarentegen is zowel voor persoonlijk als professioneel gebruik. Met een klaspas kan je in totaal tot 50 stuks ontlenen, zonder een beperking op het aantal boeken, tijdschriften, dvd’s, cd’s of strips. Met een leerkrachtenabonnement kan je ook tot 50 stuks ontlenen, maar met een maximum van 30 boeken en 20 tijdschriften, dvd’s, cd’s, strips.

Wat is het verschil tussen een klaspas of leerkrachtenabonnement en een groepspas?

Een klaspas of leerkrachtenabonnement is er voor wie les geeft in het basisonderwijs, secundair of hoger onderwijs of in een centrum voor volwassenenonderwijs of basiseducatie. De groepspas is er voor andere instellingen of organisaties, zoals bijvoorbeeld stadsdiensten, diensten voor kinderopvang, zorginstellingen, … Per organisatie kan er slechts één groepspas aangevraagd worden.

Ik geef les buiten Roeselare. Kan ik ook een klaspas aanvragen voor klassikale ontleningen?

Nee, een klaspas aanvragen is enkel mogelijk voor leerkrachten die lesgeven in een school in Roeselare.

Fundels

Op welke toestellen kan ik Fundels lezen?

Fundels is als app beschikbaar voor mobiele toestellen, zoals smartphone en tablet (iOS/Android), maar kan ook gedownload worden voor op je computer (Windows/Mac). De downloadlinks voor elk type toestel vind je hier.

Hoe kan ik Fundels ontlenen?

In ARhus kan je op verdieping +2 Fundels ontlenen. Op de cover van het ontleende boekje vind je een QR-code die je vervolgens kan scannen om verder te gaan. Om de Fundels te kunnen lezen, heb je wel de Fundels-app nodig. Heb je de app al staan, dan kan je ook gewoon bij je thuis Fundels ontlenen. Door de app te openen en in te loggen met je Mijn Bibliotheek-profiel kan je de catalogus doorbladeren en een boekje ontlenen.

Hoeveel Fundels kan ik ontlenen?

Als lid van ARhus kan je per jaar tot 7 Fundels per soort (prentenboeken/AVI-boeken) ontlenen. Tijdens de schoolvakanties kan je evenwel extra Fundels ontlenen. Hoeveel ‘leentegoed’ je hebt, kan je het eenvoudigst raadplegen door met je Mijn Bibliotheek-profiel in te loggen op de Fundels-app. Het cijfer in de rechterbovenhoek van het startscherm geeft aan hoeveel Fundels je nog kan ontlenen. Door op ‘Meer info’ te klikken krijg je meer details over je leentegoed.

Waarom krijg ik enkel de mogelijkheid om Fundels te kopen in plaats van te lenen?

Je bent wellicht niet aangemeld met je Mijn Bibliotheek-profiel. Of je hebt het maximum aantal te lenen Fundels bereikt. Ben je wél aangemeld met je Mijn Bibliotheek-profiel en is je leentegoed nog niet uitgeput, kijk dan even de instellingen na. Klik linksboven in de app op de drie streepjes en kies het menu-item ‘Instellingen’. Kijk na of de optie ‘Lenen toestaan’ aangevinkt staat.

Hoe lang blijven ontleende Fundels beschikbaar?

Wanneer je aangemeld bent met je Mijn Bibliotheek-profiel, dan blijft het boekje vier weken beschikbaar.

Waar vind ik mijn geleende Fundels terug?

In de Fundels-app vind je bovenaan het startscherm onder ‘Jouw collectie’ alle geleende Fundels terug. Ook Fundels waarvan je de QR-code scande vind je hier terug, ook wanneer het boekje nog niet gedownload werd. Fundels die je als favoriet aanduidde, vind je terug onder het hartje.

Heb ik internet nodig om Fundels te lezen?

Voor het downloaden en installeren van de Fundels-app en het ontlenen van Fundels heb je internet nodig. Een keer je een boekje gedownload heb, kan je het wel offline lezen (bijvoorbeeld in de tuin, de auto, op reis, …) zonder dat je internet nodig hebt. Thuis geen internet? In alle ARhus-afdelingen kan je gratis online gaan.

Kan ik voorkomen dat er boekjes geleend, gekocht of gedownload worden zonder mijn toestemming?

Ja. Door linksboven in de app op de drie streepjes te klikken, kan je via het menu-item ‘Instellingen’ bepalen of aankopen of downloads toegestaan zijn of niet. Via de optie ‘Ouderlijk toezicht’ kan je vervolgens aan de hand van een pincode deze instellingen afschermen.

De Leesjury

Is deelname aan de Leesjury gratis?

Ja, je hoeft geen inschrijvingsgeld te betalen. We vragen enkel om een portie enthousiasme en nieuwsgierigheid mee te brengen. 

Moet ik de boeken op de leeslijst zelf aankopen?

Nee, hoor! ARhus zorgt voor de boeken. Op het einde van elke vergadering krijg je de te lezen boeken mee naar huis.

Ben ik sowieso lid van de Leesjury als ik mij inschrijf?

Nee, helaas niet. Het aantal juryleden per leesgroep is immers beperkt. Juryleden van het huidige leesjaar die opnieuw willen inschrijven krijgen bovendien voorrang. Maar wie niet waagt, niet wint natuurlijk. Schrijf je dus zeker in. Zit de leesgroep al volzet? Dan kom je op een wachtlijst te staan en geven wij jou een seintje van zodra er een plekje vrij komt! 

Moet ik mij houden aan de leeftijden die voor elke leesgroep meegegeven worden?

Als lid van de Leesjury kies je zelf in welke groep je meeleest. Sluit je liever aan bij een leesgroep lager? Geen probleem! Ben je een fervent lezer en lees je liever mee met wat oudere kinderen? Ook dat kan. 

Moet ik alle boeken op de lijst lezen?

In principe lees je elk boek op de lijst van je leeftijdsgroep. Alleen zo kan je ze eerlijk met elkaar vergelijken. Maar als je een boek écht niet goed vindt, ben je natuurlijk niet verplicht om het van de eerste tot de laatste pagina uit te lezen. Lees er een stukje in, tot je weet waarom het niks voor jou is.

Wanneer lees ik als jurylid de boeken op de lijst?

Je krijgt telkens een maand de tijd om twee boeken te lezen. Tijdens de vergadering gaan we vervolgens creatief aan de slag met de verhalen. En we kennen natuurlijk ook een rechtvaardige puntenscore toe aan elk boek.

Wat zijn internetjuryleden?

De meeste leden van de Leesjury sluiten aan bij een leesgroep in hun buurt, zoals de leesgroepen van ARhus bijvoorbeeld. Maar voor wie de maandelijkse bijeenkomsten van de leesgroep niet passen of voor wie liever op z’n eentje leest, is er ook de mogelijkheid om internetjurylid te worden. Je leest de boeken dan op eigen houtje en brengt je stem uit via de website.

Wie kiest de boeken op de leeslijsten van de Leesjury?

Uit alle kinder- en jeugdboeken die verschijnen, stellen selectieteams voor elke leeftijdsgroep een gevarieerde lijst samen. Elk selectieteam bestaat uit vijf à zes personen. Het zijn bibliotheekmedewerkers, leerkrachten, recensenten, boekhandelaars, studenten (jeugd)literatuur, begeleiders en oud-juryleden van de Leesjury, lezende ouders en andere kinderboekenliefhebbers. In de selectieteams van groep 5, 6 en 7 zitten ook jongeren. Zij zijn tussen 14 en 18 jaar oud en lezen graag en veel. Lees hier meer.

Is er in ARhus ook een leesgroep voor 16-tot-18-jarigen van de Leesjury?

Nee. Er is in ARhus enkel een Leesjury-werking voor de leesgroepen 1 t.e.m. 6. Ben je ouder en geïnteresseerd in boeken, kom dan zeker eens langs tijdens #HACKbooks, de leukste leesclub van Roeselare.

Kan ik begeleider worden bij de Leesjury?

Zeker! ARhus is altijd enthousiast om nieuwe begeleiders voor de Leesjury te mogen verwelkomen. Voorwaarde is dat je ouder bent dan 18 jaar en affiniteit hebt met jeugdliteratuur en de leefwereld van kinderen. Ervaring als leerkracht of begeleider in het jeugdwerk is natuurlijk een pluspunt, maar geen vereiste. Heb je interesse of wil je meer weten? Mail dan naar info@arhus.be of bel 051 69 18 00.

Wat moet een begeleider van de Leesjury doen?

Het leesjaar van de Leesjury loopt van oktober tot april. In die periode kom je zes keer samen met de lezertjes uit je leesgroep. Als begeleider lees je zelf de genomineerde titels van je leesgroep en bereid je de zes maandelijkse vergaderingen telkens voor. Tijdens die maandelijkse momenten bespreek je de twee gelezen boeken en begeleidt en stimuleer je de kinderen bij het vormen en uiten van hun mening over de (thema's van de) boeken die ze gelezen hebben. Dat verloopt op een creatieve of speelse manier. Heb je hiervoor zelf geen inspiratie? Geen probleem. Via Iedereen Leest krijg je sowieso van elk boek een lesfiche. Je communiceert ook op geregelde basis met de coördinator van de Leesjury in ARhus over de maandelijkse werking.

Onbemande openingsuren ARhus Beveren

Wanneer heb ik toegang tot ARhus Beveren?

Naast de bemande openingsuren (op woensdag van 14u tot 18u en op zaterdag van 10u tot 12u en van 14u tot 17u) heb je als lid van ARhus ook toegang tot ARhus Beveren van 6u 's morgens tot 22u 's avonds, zelfs op zon- en feestdagen. Tijdens deze onbemande uren kan je zelfstandig materialen uitlenen, inleveren, …

Hoe krijg ik toegang tijdens onbemande openingsuren?

Je hebt toegang tot ARhus Beveren tijdens onbemande openingsuren door je eID of bibliotheekkaart te scannen in het sas, eenmaal je de eerste schuifdeuren binnen bent.  

  • Plaats je eID met de chip naar boven in de kaartlezer.
  • Of scan de barcode of QR-code van je bibliotheekpas of eID op ongeveer 15 cm van het rode licht.

Er is geen pincode nodig en er is geen leeftijdsgrens om er gebruik van te maken. Eventuele schade valt onder je familiale verzekering. 

Wat als ik geen toegang krijg?

Een oorzaak kan zijn:

  • Je hebt een eID zonder barcode, QR-code of chip: kom langs tijdens de bemande uren en vraag een bibliotheekpas.
  • Je lidmaatschap is verlopen of inactief: bezoek ons tijdens bemande uren of hernieuw en betaal je lidmaatschap online via je Mijn Bibliotheek-profiel (www.arhus.be/aanmelden). 
    Uitzonderingen: mensen met een vrijetijdspas en leerkrachten in opleiding kunnen hun lidmaatschap enkel hernieuwen tijdens de bemande uren. Leerkrachten met een leerkrachtenabonnement kunnen dit hernieuwen via het online formulier (reken wel enkele werkdagen).
  • Je hebt een openstaande kost van meer dan €12,50 of een kost die langer dan 1 maand open staat: betaal online via Mijn Bibliotheek of tijdens de bemande uren aan de zelfuitleenbalie. Betalen kan ook aan de betaalautomaat in ARhus De Munt.

Heb ik als lid van een andere Midwest bib ook toegang? 

Je moet je eerst lid maken van ARhus om toegang te krijgen tot ARhus Beveren buiten de bemande openingsuren. Dit kan tijdens de bemande openingsuren in alle ARhus-afdelingen en is gratis als je al lid bent van een andere Midwest bibliotheek (Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Staden, Tielt, Wielsbeke of Wingene). 

Wat kan ik doen tijdens de onbemande openingsuren?

Tijdens onbemande openingsuren heb je toegang tot vrijwel alle standaard bibliotheekdiensten, zoals:

  • Materialen uitlenen, verlengen en inleveren
  • Openstaande kosten betalen aan het uitleenstation
  • Reservaties ophalen
  • Computer en gratis wifi gebruiken
  • Printen, kopiëren en scannen (tegen betaling)
  • De collectie verkennen en tijdschriften of kranten lezen
  • Zelfstudie of groepswerk  

Wat kan ik niet doen tijdens onbemande openingsuren?

  • Net ingeleverde games of dvd’s onmiddellijk meenemen
  • Hulp krijgen van medewerkers (er zijn geen medewerkers aanwezig tijdens onbemande openingsuren 😊)
  • Inschrijven of herinschrijven bij het infopunt; herinschrijven kan in de meeste gevallen online via ‘Mijn Lidmaatschappen’ in je Mijn Bibliotheek-profiel (www.arhus.be/aanmelden). Uitzonderingen: mensen met vrijetijdspas of leerkrachtenabonnement (zie hierboven bij 'Wat als ik geen toegang heb').   

Moet ik een overeenkomst ondertekenen?

Nee, bij ARhus hanteren we een systeem dat gebaseerd is op wederzijds vertrouwen. Je hoeft geen extra voorwaarden te ondertekenen om gebruik te maken van ARhus Beveren tijdens onbemande openingsuren. Wel ga je bij het aanmaken van een lidmaatschap akkoord met het huishoudreglement van ARhus.

Hoe wordt de veiligheid gegarandeerd?

De bibliotheek is beveiligd met camera's om de veiligheid van onze bezoekers en de collectie te waarborgen. We controleren ook regelmatig of het systeem goed functioneert en iedereen de bibliotheek op een respectvolle manier blijft gebruiken.

Ik heb een probleem tijdens de onbemande openingsuren, wat nu?

Neem telefonisch contact op met het onthaal van ARhus De Munt: 051 69 18 00. Dat kan van maandag tot vrijdag van 10u tot 19u, op zaterdag van 10u tot 17u. Daarbuiten raden we aan om de veelgestelde vragen te raadplegen (www.arhus.be/veelgestelde-vragen) of te mailen naar info@arhus.be. We helpen je zo snel mogelijk verder.  

Ervaar je problemen tijdens de onbemande openingsuren of heb je suggesties? We horen het graag.