Sinds de jaren negentig mogen de Nederlandse scholen zelf bepalen hoe zij hun geld besteden. Dit leidde tot grotere scholen en een dalend niveau van zowel student als docent. Er werd ook gefraudeerd met diploma’s en instroomcijfers. Dit boekt bundelt de ervaringen van docenten, ouders, studenten en leerlingen.
Kritische analyse van vernieuwingen in het basis- en voortgezet onderwijs, waarbij ervoor wordt gepleit om daarbij uit te gaan van de eigen kwaliteiten van de leerkrachten.
Kritische analyse van vernieuwingen in het basis- en voortgezet onderwijs, waarbij ervoor wordt gepleit om daarbij uit te gaan van de eigen kwaliteiten van de leerkrachten.
Kritische beschouwing over het huidige meten van resultaten in het onderwijs, met een pleidooi voor meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, de pedagogiek en de professionaliteit van de leraar.
Competentiegericht leren vraagt om een andere inrichting van de leeromgeving van de student. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, blijft bij competentiegericht onderwijs de belangrijkste sturing uitgaan van de docent. Dit boek geeft docenten meer inzicht in de kenmerken van competentiegericht leren en de veranderingen die dit voor docenten met zich meebrengt. Welke kennis hebben aankomende beroepsbeoefenaren nodig en hoe kun je dit in een competentiegerichte leeromgeving inbouwen? Welke activiteiten kan een docent in gang zetten om diepgaand leren te bevorderen? Daarnaast worden diverse vormen van feedback behandeld: recent onderzoek heeft aangetoond dat het geven aan goede feedback een krachtig middel is bij het leren. Tot slot staat het sturen van veranderingsprocessen centraal, waarbij de nadruk ligt op de eigen bijdrage van de docent aan de innovatie.
Methode gebaseerd op het gebruik van beschikbare gegevens om beter onderbouwde beslissingen te kunnen nemen, met name voor leerkrachten in het voortgezet onderwijs.
Handreiking voor leerkrachten in het basisonderwijs om talenten bij kinderen te herkennen en daar verschillende werkvormen en leerroutes bij aan te geven.