Skip to main content

Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Recensie
Uitgegeven tussen

Je bent aan het zoeken in alle Vlaamse bibliotheken

29 Resultaten

Sorteren op
Boek

De onderwijsbubbel : over kennisverarming en zelfverrijking

Fenna Vergeer (Redacteur)

Sinds de jaren negentig mogen de Nederlandse scholen zelf bepalen hoe zij hun geld besteden. Dit leidde tot grotere scholen en een dalend niveau van zowel student als docent. Er werd ook gefraudeerd met diploma’s en instroomcijfers. Dit boekt bundelt de ervaringen van docenten, ouders, studenten en leerlingen.

Extern
Boek

Leren van binnenuit : onderwijsontwikkeling in een nieuwe tijd

Fred Korthagen (Auteur), Bram Lagerwerf (Auteur)

Kritische analyse van vernieuwingen in het basis- en voortgezet onderwijs, waarbij ervoor wordt gepleit om daarbij uit te gaan van de eigen kwaliteiten van de leerkrachten.

Extern
Boek

Leren van binnenuit : kwaliteit en inspiratie in het onderwijs

Fred Korthagen (Auteur), Bram Lagerwerf (Auteur)

Kritische analyse van vernieuwingen in het basis- en voortgezet onderwijs, waarbij ervoor wordt gepleit om daarbij uit te gaan van de eigen kwaliteiten van de leerkrachten.

Extern
Boek

Goed onderwijs en de cultuur van het meten : ethiek, politiek en democratie

Gert Biesta (Auteur)

Kritische beschouwing over het huidige meten van resultaten in het onderwijs, met een pleidooi voor meer aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, de pedagogiek en de professionaliteit van de leraar.

Extern
Boek

Stimuleren van leren

Peter Teune (Auteur), Anje Ros (Auteur), Mariska Knol (Auteur)

Competentiegericht leren vraagt om een andere inrichting van de leeromgeving van de student. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, blijft bij competentiegericht onderwijs de belangrijkste sturing uitgaan van de docent. Dit boek geeft docenten meer inzicht in de kenmerken van competentiegericht leren en de veranderingen die dit voor docenten met zich meebrengt. Welke kennis hebben aankomende beroepsbeoefenaren nodig en hoe kun je dit in een competentiegerichte leeromgeving inbouwen? Welke activiteiten kan een docent in gang zetten om diepgaand leren te bevorderen? Daarnaast worden diverse vormen van feedback behandeld: recent onderzoek heeft aangetoond dat het geven aan goede feedback een krachtig middel is bij het leren. Tot slot staat het sturen van veranderingsprocessen centraal, waarbij de nadruk ligt op de eigen bijdrage van de docent aan de innovatie.

Extern
Boek

De datateam methode : een concrete aanpak voor onderwijsverbetering

Kim Schildkamp (Auteur), Adam Handelzalts (Auteur), Cindy Poortman (Auteur)

Methode gebaseerd op het gebruik van beschikbare gegevens om beter onderbouwde beslissingen te kunnen nemen, met name voor leerkrachten in het voortgezet onderwijs.

Extern
Boek

Het ontdekken van talenten

Hilda Algra (Auteur), Frank de Kiefte (Auteur)

Handreiking voor leerkrachten in het basisonderwijs om talenten bij kinderen te herkennen en daar verschillende werkvormen en leerroutes bij aan te geven.

Extern
Artikel uit tijdschrift
Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Het combineren van interne en externe evaluatie in een kwaliteitszorgsysteem : dansen op een slap koord

Jan Vanhoof (Auteur), Peter Van Petegem (Auteur)

Extern
Artikel uit tijdschrift
Artikel uit tijdschrift

Bereikt de brede school haar doelen? : een nieuwe methodiek voor zelfevaluatie

Anne-Marie De Ruiter (Auteur)

Beschikbaar in onderstaande bibliotheken