Psychosociale hulpverlening aan vluchtelingen en asielzoekers omvat vele facetten. De beschreven methodiek gaat uit van een algemeen kader van hulpverlening. Maar het vluchtelingenbestaan wordt gekenmerkt door een opeenstapeling van allerlei problemen. Daarbij komt dat verschillen tussen hulpverlener en cliënten in taal, gewoonte en gebruiken, maar ook in mensbeeld en visies op ziekte en hulp van invloed zijn op het behandelproces. Door de hele tekst staan praktijkvoorbeelden die illustreren hoe hulpverleners bepaalde problemen kunnen aanpakken. De theorie is als rode draad aanwezig, maar de praktijk voert de boventoon. Het boek bevat oefeningen, werkmateriaal en vragen voor zelfreflectie.
Een terugblik op de ontwikkeling van de gezondheidszorg voor asielzoekers en vluchtelingen in Nederland. Karin Geuijen geeft een overzicht van het beleid en zijn maatschappelijke context en laat zien waar het politieke en publieke debat toe heeft geleid. David Ingleby geeft in zijn bijdrage aan hoe de kennis over de geestelijke gezondheidszorg van vluchtelingen zich in binnen- en buitenland heeft ontwikkeld. Guus van der Veer 'beperkt' zich tot de spreekkamer van de ggz-hulpverlener: wat zijn de specifieke aspecten van de behandeling van vluchtelingen en wat betekent dat voor de therapeutische relatie. Koos Bartels schetst wat bekend is over de gezondheidstoestand van asielzoekers en vluchtelingen, zowel in somatische als psychische zin. René Grotenhuis beschrijft de organisatie van de zorg voor deze groep en laat zien hoe bijzonder de ontwikkeling daarvan geweest is. Een korte beschouwing over de toekomst sluit het boek af.
Deze brochure geeft goede praktijken weer ivm de hulpverlening aan volwassenen, adolescenten, kinderen en gezinnen. Het beschrijft het werken met tolken en andere methodieken. Ook de samenwerking met partners wordt in de brochure besproken.
Veel kinderen en jongeren krijgen in hun leven te maken met ingrijpende gebeurtenissen die kunnen leiden tot chronische stress of zelfs trauma. Dit kan een grote invloed hebben op het functioneren en welbevinden van de leerling. Op school kan dit leiden tot leermoeilijkheden en ander problematisch gedrag. Deze brochure is bedoeld als een eerste informatiebron. Er wordt stilgestaan bij wat trauma is, welke gevolgen dit heeft voor het functioneren van de leerlingen en welke andere problemen een rol kunnen spelen bij leerlingen met een vluchtverhaal. Verder kijken we hoe traumasensitief werken vertaald kan worden naar de klaspraktijd. We staan ok stil bij de stappen die je best onderneemt bij een vermoeden van trauma en enkele do"s en don'ts. Tenslotte krijg je informatie waar je hul en ondersteuning kan vinden.
'Wortelen in nieuwe aarde' is opgebouwd uit 30 vertelkaarten die het verhaal vertellen van een boom die vertrekt uit het land waar hij opgroeit, onderweg is en moet wortelen in nieuwe aarde. Het doosje helpt om in gesprek te gaan met kinderen en jongeren over de ervaringen voor, tijdens en na de vlucht. De methodiek is in de eerste plaats ontwikkeld voor kinderen en jongeren met een vluchtervaring maar kan bij uitbreiding gebruikt worden voor kinderen en jongeren na migratie in brede zin en/of bij andere ingrijpende (gezins)transities. Het vertelspel kan ingezet worden in context van opvang, onderwijs, hulpverlening en therapie. Het spel is ontstaan binnen een breder onderzoek naar veerkracht ondersteunen bij gezinnen uit Syrië, Irak en Afghanistan na de vlucht. De resultaten van dat onderzoek lees je in het boek 'Veerkracht in Beweging'.