Samen met het decreet preventieve gezinsondersteuning zetten lokale besturen meer en meer in op een Huis van het Kind. Lokale besturen hebben een coördinerende en beleidsmatige rol op het gebied van kinderopvang en ook in andere domeinen van het gezinsbeleid krijgen ze taken toegewezen vanuit het Vlaams en federaal niveau. Het gezinsbeleid in Vlaanderen is deels een decentraal beleid: lokale besturen dragen een groot deel van de verantwoordelijkheid. De interne staatshervorming moet ervoor zorgen dat de planlasten voor lokale besturen dalen. Deze evoluties vroegen om een onderzoek naar de tendensen in het lokale gezinsbeleid. In deze publicatie worden de resultaten van dit onderzoek bij lokale actoren gebundeld.
Sherpa BVL is de vernieuwing van Sherpa 1 B. Het is een methode MAVO voor de 1e graad B-stroom. Motivatie, variatie en zelfstandigheid zijn de drie pijlers van deze methode. We laten de jongeren zelf dingen doen en ontdekken, geholpen door een vastomlijnd kader. Met heel wat leuke thema's en veel ruimte voor projecten helpt Sherpa de jongeren succeservaringen te beleven. Motivatie: de keuze voor thema's die jongeren boeien, voor leuke opdrachten met veel variatie en voor een sprankelende lay-out. Variatie: les- en werkmomenten wisselen elkaar voortdurend af. Heel wat verschillende werkvormen komen aan bod: groepswerk, partnerwerk en begeleid zelfstandig werk, maar ook hoekenwerk en contractwerk. Ook de opdrachten zelf zijn erg uiteenlopend. Zo vind je in elk thema een aantal internetopdrachten. Er is ruimte voor projectgericht werken, waarbij jongeren leren organiseren en plannen. Zelfstandigheid: de jongeren ontdekken en verwerken zelf de leerstof. Duidelijke pictogrammen wijzen hen daarbij de weg. Daarnaast evalueren de jongeren ook vaak zelf hun werk. In Sherpa BVL is ook aandacht voor leren leren o.a. via de onthoudpagina's; Er is een groot aanbod aan uitbreidingsoefeningen zowel in het boek als online. Daarnaast bevat de herwerking een aantal nieuwe thema's en nog meer uitbreidingsoefeningen en mogelijkheden tot differentiatie. Er is meer aandacht voor actualiteit; meer projectmatig werken; verschillende evaluatievormen.