Handig! Organizen helpt leerlingen bij een soepele overgang van het lager onderwijs naar het secundair onderwijs. Ze leren de weg in hun nieuwe school kennen, leren op de juiste manier om te gaan met hun agenda en ze ontdekken hoe ze hun dag moeten inplannen. Het werkboek is gebaseerd op denken, doen en nakijken. Op basis van ervaringsleren krijgen de leerlingen grip op hun schoolsituatie. Ze leren vaardigheden waar ze een leven lang plezier van zullen hebben.
Ik ben Bas is een prentenboek voor kinderen van twee tot vier jaar. 13 grote platen laten op een veelkleurige wijze zien wat er allemaal gebeurt in de leefwereld van het kind. Onderaan de tekening is een aantal kleine plaatjes afgebeeld, gekozen uit de grote plaat. Het kind kan samen met een oudere de sfeervolle platen bekijken, de begrippen benoemen en de plaatjes aanwijzen in de grote tekening. Het is de bedoeling dat op deze wijze de taalvorming van het jonge kind gestimuleerd wordt. Verder bieden de platen talloze aanknopingspunten voor een gezellig gesprek.
Deze didactische handleiding bij Bas, ga je mee? bevat bij elke plaat een verhaal om voor te lezen, vragen bij het verhaal en de plaat, taalspelletjes en liedjes. Hierdoor heeft dit prentenboek een speels, educatief karakter.
LetterKlankStad werkt vanuit het geheel naar de kern. De start ligt bij inzicht in de opbouw, structuur en regels van de Nederlandse taal. Doel: een goede decodering/automatisering van de letters en klanken. Aandacht dus voor versteviging van de fonologische leesprocedure. \n\nLetterKlankStad is anders dan alle andere leesmethodes. Er is in de didactiek een duidelijk onderscheid gemaakt tussen letters en klanken. Er zijn 26 letters (het alfabet) verdeeld in klinkers en medeklinkers. Klanken zijn twee of meer letters bij elkaar. Een letter is dus pertinent iets anders dan een klank! Tevens leren kinderen al direct dat een letter een alfabetische naam heeft en één of meerdere spraakklanken. Dit onderscheid kennen en kunnen toepassen is cruciaal voor een goede decodering en dus voor goed leren lezen. Zo voorkom je verwarring bij leesproblemen als de stomme e, de open/gesloten lettergreep en eind d/b. De aandacht gaat al direct naar de analyse en opbouw van woorden. LetterKlankStad richt zich, naast het hakken en plakken, ook op het alfabetisch spellen van woorden per letter. Daarbij hanteren de lessen een vaste strategie. \n\nCentraal in LetterKlankStad staat het 'leesplankje' met de 52 Huisstenen van de 52 letters en klanken uit LetterKlankStad. De Steuntjes is een naslagwerk voor leerkrachten met remediërende werkvormen bij de leesdoelen. Verder zijn er 2 werkboeken en verschillende leesboeken. Leesboek 1 bevat teksten bij de lessen 1 t/m 40. Leesboek 2 richt zich op de lessen 41 t/m 72. De 5 extra leesboeken bevatten grappige en herkenbare verhalen en corresponderen telkens met de geleerde letters en klanken van een lesblok.\n\nLetterklankstad is prima in te zetten voor alfabetisering binnen een NT2- en Schakelklascontext. Caroline Versantvoort, een ervaren NT-2 (schakelklas)docente, heeft hiervoor een supplement geschreven waarmee u dit kunt vormgeven. Het voordeel van deze gecombineerde aanpak is dat de leerlingen werken met materiaal uit de eigen belevingswereld. Het supplement kan gratis worden gedownload op de website van LetterKlankStad.
Een uniek zelfcontrolerend leermiddel bestaande uit een spelbord en kaartensets. Bij Max staan de opgave, het antwoord en de controle op één en dezelfde regel. De kinderen tekenen of schrijven direct naast de opgave met de Max marker de antwoorden op een verwisselbare, afwisbare, transparante antwoordstrook en controleren door het klepje open te doen. De kaartensets bevatten elk 16 dubbelzijdige opdrachtkaarten inclusief registratieformulier. De antwoorden zijn niet zichtbaar op de opdrachtkaart. Deze zijn pas te zien door de opdrachtkaart in het Max spelbord te schuiven en het klepje te openen. De rode folie van het spelbord maakt de antwoorden dan pas zichtbaar.
Wereld vol Woorden is speciaal lesmateriaal voor nieuwkomers van 6 t/m 11 jaar op de basisschool. Met Wereld vol Woorden bied je, ondersteund door de materialen van LOGO 3000, de eerste basis van het Nederlands aan. Leerlingen leren de frequente basiswoorden (BAK) en oefenen hiermee in mondelinge activiteiten en opdrachten. Het materiaal bestaat uit twee ringbanden (Blok A en Blok B) met elk 8 thema's. In Blok A zit bovendien het klankkatern, en in Blok B zit de algemene handleiding. Wereld vol Woorden is een cursorisch opgezet programma. Dat betekent: met een systematische opbouw, waarbij de onderdelen na elkaar zijn gepland. De cursorische aanpak in Wereld vol Woorden is ook concentrisch, want leerinhouden komen terug, maar dan moeilijker. De kennis die de leerlingen opdoen in Blok A wordt in Blok B uitgebreid. Er is een opbouw in woordenschat, taalfuncties, taalproductie en verhalen.
Voorbereiding op het inburgeringsexamen Lezen; leidt op van niveau A1 naar A2; gericht op lager- en middelhoog opgeleiden, maar ook geschikt voor hogeropgeleiden.
Horen, Zien en Schrijven is een NT2-startprogramma voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die in het Nederlands niet aanspreekbaar zijn. Schakelklassen, internationale scholen, maar ook andere scholen die te maken krijgen met een leerling die de Nederlandse taal niet spreekt, kunnen hiermee werken. Horen, zien en schrijven richt zich op de schriftelijke verwerking van de Nederlandse taal.
Horen, Zien en Schrijven is een NT2-startprogramma voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die in het Nederlands niet aanspreekbaar zijn. Schakelklassen, internationale scholen, maar ook andere scholen die te maken krijgen met een leerling die de Nederlandse taal niet spreekt, kunnen hiermee werken. Horen, zien en schrijven richt zich op de schriftelijke verwerking van de Nederlandse taal.
Horen, Zien en Schrijven is een NT2-startprogramma voor kinderen van 6 t/m 12 jaar die in het Nederlands niet aanspreekbaar zijn. Schakelklassen, internationale scholen, maar ook andere scholen die te maken krijgen met een leerling die de Nederlandse taal niet spreekt, kunnen hiermee werken. Horen, zien en schrijven richt zich op de schriftelijke verwerking van de Nederlandse taal. Nadat de woorden en zinnen mondeling zijn aangeboden, gaan leerlingen oefenen. Er zijn 32 werkboekjes (verspreid over 4 boxen), met elk een eigen cd. Het nieuwe digitale oefenprogramma Horen, zien en schrijven Digitaal biedt vervolgens mogelijkheden om het taalaanbod verder in te slijpen.
Differento “zoek de verschillen!” Traint niet alleen opmerkingsgave en taalvaardigheid, maar ook veel andere belangrijke basisfuncties, zoals horend begrijpen, ruimtelijke oriëntatie, geheugen en concentratie. Op 30 paren figuurkaarten staat telkens dezelfde afbeelding, maar met verschillende details op de twee kaarten van elk paar. Elke spelpartner krijgt een kaart en moet, door de ander vragen te stellen, achter de verschillende details komen zonder de kaart van de ander te kunnen zien. Elke keer als er een verschil ontdekt is, wordt een van de keerkaarten op de tafel omgedraaid. Hoe meer verschillen er ontdekt zijn des te spannender wordt het spel, want de winner is degene die het laatste detail kan noemen en daarom de laatste keerkaart kan omdraaien.