Minder mailtjes krijgen over berichten in My eBox: een stappenplan
De overheid zet in op digitale communicatie, wat betekent dat je documenten vaak niet meer per brief krijgt, maar digitaal via een specifiek kanaal. Alleen zijn er verschillende platformen waarin je documenten van de overheid vindt, waardoor je bepaalde berichten soms meerdere keren ontvangt.
Waarom dat zo is, zocht Xavier Taveirne van consumentenprogramma WinWin uit: Waarom krijg je hetzelfde bericht van de overheid 3 keer in je mailbox? | VRT NWS: nieuws
Hieronder vind je meer uitleg en een stappenplan om de stroom aan mailtjes te beperken.
Waarvoor dient welk platform?
- Mijn Burgerprofiel verzamelt al je officiële gegevens en overheidsadministratie op één plek. Je kan er je eBox-berichten lezen, maar ook bepaalde dossiers opvolgen, attesten downloaden, aanvragen doen, … Mijn Burgerprofiel heeft dus de meeste functionaliteiten en is hierdoor het meest handige kanaal om te gebruiken.
- My eBox is een elektronische brievenbus waar je op een veilige manier berichten kunt vinden die overheidsdiensten verzenden. Hier kan je dus enkel eBox-documenten bekijken.
- Doccle is een digitale kluis waarin je documenten kan bewaren. Dit is een commerciële toepassing waardoor je er naast overheidsdocumenten ook andere documenten van bedrijven in kan organiseren. Het gaat dan bijvoorbeeld om facturen, contracten, loonstrookjes, terugbetalingen van de mutualiteit, …
Hoe vermijd je dubbele en dus overbodige mails in je inbox?
STAP 1: Om aan te passen welke e-mailverwittigingen je krijgt, moet je de toestemmingen hiervoor aanpassen. Dit kan via de website ‘Mijn Digitale Sleutels’. Surf hiervoor naar: https://iamapps.belgium.be
Klik op de rode knop ‘Aanmelden’
STAP 2: Meld je aan via itsme of met je kaartlezer. (Gebruik je nog geen itsme, lees dan hier hoe je van start gaat met itsme.)
Wanneer je ‘Mijn Digitale Sleutels’ voor het eerst gebruikt, zal je eerst nog een e-mailadres moeten ingeven, je voorkeurstaal instellen en de algemene voorwaarden aanvaarden. Vul alles in en klik op ‘Naar mijn digitale sleutels’.
STAP 3: Klik bovenaan op het derde tabblad ‘Mijn toestemmingen’. Op de pagina die verschijnt krijg je een overzicht van de online toepassingen waarvoor je een toestemming kan geven om je gegevens te gebruiken.
STAP 4: Indien bij zowel My eBox, Mijn Burgerprofiel en/of Doccle een melding staat ‘Je gaf toestemming…’, zal je via al deze verschillende kanalen e-mails krijgen.
Wil je voortaan enkel nog berichten via Mijn Burgerprofiel ontvangen, dan moet je de overbodige toestemmingen voor My eBox en/of Doccle intrekken. Dat kan door onder het logo te klikken op ‘Verwijder toestemming voor …’.
Handige links
- Is je My eBox nog niet geactiveerd? Volg deze stappen.
- Wil je liever papieren correspondentie blijven ontvangen? Dan kan je op deze manier je My eBox ontkoppelen.
- Krijg je nog geen e-mails via Mijn Burgerprofiel? Volg deze stappen om je eBox te activeren in Mijn Burgerprofiel.
- TIP: Wil je zeker zijn dat een e-mail van Mijn Burgerprofiel geen phishing is? Stel een roepnaam bij Mijn Burgerprofiel
Nog hulp nodig?
Heb je vragen rond digitale toepassingen als Mijn Burgerprofiel, My eBox, ...? Gebruik je nog geen itsme en wil je wat hulp om dit te activeren op je smartphone? Of heb je andere vragen? Kom dan gerust langs in een van de Digipunten in Roeselare, waar een digihelper je uitleg en advies kan geven.
Met steun van de Stad Roeselare en Vlaanderen in het kader van Digibanken.