Skip to main content

Persbericht: Ruim 750 leerlingen ontmoeten auteurs en illustratoren tijdens Jeugdboekenmaand in ARhus

Ruim 750 leerlingen ontmoeten auteurs en illustratoren tijdens Jeugdboekenmaand in ARhus

Roeselare, 3 maart 2025

Tijdens de Jeugdboekenmaand in maart wonen zo’n 760 leerlingen uit het kleuter- en lager onderwijs een auteurslezing in ARhus bij. Gelauwerde schrijvers en illustratoren als Pieter Gaudesaboos, Flore Deman en Jonas Boets lezen daarbij voor, geven een tekenworkshop of delen schrijftips en maken kinderen zo volop warm voor boeken. De auteurslezingen kaderen binnen de ruimere werking van ARhus om in samenwerking met het onderwijs in te zetten op taalbevordering en leesplezier.

Maart staat traditiegetrouw in het teken van de Jeugdboekenmaand, een campagne van Iedereen Leest om het plezier van lezen bij kinderen en jongeren tussen 3 en 15 jaar in de verf te zetten. Jaarlijks nodigt ARhus schrijvers en illustratoren uit voor een reeks auteurslezingen voor het basisonderwijs. 

Samen met Pieter Gaudesaboos verkennen kleuters zijn met een Boon bekroonde boek ‘Een zee van liefde’, terwijl leerlingen uit de eerste graad meegenomen worden naar tien bijzondere fabrieken uit ‘Hoe maak je dat?’. Nog voor de eerste graad leest illustrator Flore Deman voor uit ‘En ze leefden nog altijd’, geschreven door Elisabeth Lucie Baeten, waarna ze samen met de leerlingen aan het tekenen gaat. Voor de tweede graad kon ARhus meestervertellers Philip Maes van Het Geluidshuis en Do Van Ranst (‘Mijn vader zegt dat we levens redden’) strikken. Tot slot steken leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar zelf de handen uit de mouwen om samen met Bieke Vanlaeken (‘The Nerd Academy’) of Jonas Boets (‘Little Liars’) aan een eigen verhaal te werken.

Positief leesklimaat

Via auteurslezingen krijgen kinderen niet alleen de kans om schrijvers en illustratoren in levenden lijve aan het werk te zien, maar wordt ook hun leesmotivatie en verbeeldingskracht aangescherpt. Het programma tijdens de Jeugdboekenmaand kadert dan ook binnen de bredere ambities van ARhus om via leesbevorderingsactiviteiten een positief leesklimaat te creëren voor kinderen en jongeren. 

Een ander voorbeeld daarvan zijn de vele klasbezoeken in ARhus. In 2024 eindigde de teller op 95 klassen uit het basisonderwijs, 73 klassen secundair onderwijs en 19 OKAN-groepen die een begeleid bezoek in een van de afdelingen van ARhus volgden. Die gaan van een algemene kennismaking met de bib, het krijgen van inzicht in de collectie of het aanleren van informatievaardigheden en factchecking tot meer thematische bezoeken als leren voorlezen of omgaan met nieuwe media. 

In 2024 waren er bovendien ook nog meer dan 270 klassikale ontleningen. Klassen brengen dan een vrij bezoek aan ARhus om er zelfstandig boeken te ontlenen of een klassikale opdracht te maken. 

Om het aanbod in de toekomst nog beter te kunnen afstemmen op de noden van het onderwijs loopt momenteel een bevraging bij Roeselaarse scholen. Via schoolbezoeken en interviews brengen medewerkers van ARhus in kaart welke drempels er nog zijn en op welke manier kinderen én hun ouders vertrouwder gemaakt kunnen worden met de bibliotheek. 

Zo wordt in 2025 alvast verder werk gemaakt van het uitbouwen van de klasbezoeken in ARhus Rumbeke en het vernieuwde ARhus Beveren, om zo de band met het lokale schoolnetwerk en de buurt nog te verstevigen. 

Beleving in de bib

Niet enkel leerlingen basisonderwijs maar ook het grote publiek proeft in maart volop van de Jeugdboekenmaand in ARhus. Zo worden er via themastanden volop leestips gedeeld, is er op zondag 16 maart een Vertel eens-voorleessessie rond het thema tijd en loopt er een kinderspeurtocht rond het prentenboek ‘Toermalijn’ (vanaf 4 jaar). Tot eind maart kunnen de allerkleinsten met de teletijdmachine van ARhus bovendien een reis in de tijd maken en zich verkleden als stoere ridder, Romeinse krijger of barokke prinses. 

Alle activiteiten zijn terug te vinden via www.arhus.be/jeugdboekenmaand-2025.