Onderzoek bewijst: coöperatief leren leidt tot aantoonbaar betere leerresultaten, mits het goed en gestructureerd gebeurt. Dat lukt zeker met de aanpak uit dit handboek.Als je werkt met coöperatieve leerstrategieën, is elke leerling actief en alert. Leerlingen leren samen in tweetallen, teams van vier of met de hele groep. Ze kunnen zich daarbij niet verschuilen achter anderen of meeliften op de inzet van teamgenoten. Dat is het grote verschil met ‘gewoon samenwerken’.Om dit te bereiken bedacht dr. Spencer Kagan honderden didactische structuren: coöperatieve werkvormen die volgens vaste stappen verlopen. Daardoor weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht. Deze structuren, zoals TweePraat of Genummerde Koppen Bij Elkaar, hebben geen inhoud. Je kunt ze dus voor allerlei vakken en doeleinden gebruiken. Elke Kagan-structuur is zo opgezet dat ieders bijdrage nodig is, dat elke leerling aan te spreken is op het resultaat en dat zo veel mogelijk leerlingen tegelijkertijd actief zijn.
Bouwen aan Klasklimaat is een aanpak waarmee u systematisch omstandigheden kunt creëren waarin leerlingen goed en prettig samenwerken. Het doel is een klas te bouwen waarin elke leerling de verschillen tussen de leerlingen waardeert. Het uitgangspunt van deze aanpak is het gebruik van Klasbouwers. Klasbouwers zijn didactische werkvormen die niet over de leerstof gaan en specifiek zijn ontworpen om leerlingen sterker bij de klas te betrekken. Ze verhogen de wil tot samenwerken, verminderen onderlinge spanningen en maken van de klas een hechte groep. In zijn oorspronkelijke opzet waren Klasbouwers één van de bouwstenen van Coöperatief Leren. Ze zijn eveneens een onmisbaar onderdeel geworden van de toepassing van Meervoudige Intelligentie op school. Klasbouwers kunnen echter ook prima los van deze onderwijsmethoden worden gebruikt. Bouwen aan Klasklimaat is een echt praktijkboek. Het staat vol gestructureerde activiteiten, die iedere leraar eenvoudig in de praktijk kan brengen. Ze zijn te gebruiken met leerlingen van alle leeftijden.