Op een toegankelijke manier schetst dit boek wat ADHD is, hoe het ontstaat en hoe ermee om te gaan. Ook wanneer de diagnose niet is gesteld - in geval van druk gedrag, impulsiviteit, slechte concentratie en ernstig tegendraads gedrag - kan deze 'gebruiksaanwijzing' op temperamentvolle kinderen worden toegepast. Dankzij dit inzicht kunnen ouders met hun kinderen adequater reageren op dagdagelijkse zaken, terugkerende probleemsituaties of te nemen hindernissen.
Wat is ADHD, hoe ontstaat het, wat zijn de gevolgen voor het kind en de omgeving en welke behandelmethoden zijn er? Met enige zwart-witfoto's. Praktische handvatten voor opvoeders van kinderen van ca. 3 t/m 16 jaar.
Batstra bekritiseert de hoeveelheid ADHD-diagnoses die momenteel plaatsvindt. Ze gelooft dat men medicatie in veel gevallen kan vervangen door in haar ogen kindvriendelijkere behandelmethoden, zoals ouder- en leerkrachttraining.
Wat betekent het om ADHD of een contactstoornis te hebben, wat voor problemen kun je daardoor hebben en hoe ga je ermee om? Met informatie en opdrachten voor kinderen vanaf ca. 8 t/m 12 jaar, waarbij begeleiding noodzakelijk is.
Dit boek richt zich in de eerste plaats tot de opvoeders van een kind met een (leer)stoornis, zoals ouders, leerkrachten en zorgverleners. Het is het verhaal van een moeder over de opvoeding van haar zoon Jasper. Als blijkt dat deze andere manier van denken het leerproces en het gedrag van de jongen hypothekeert, gaan de ouders op zoek naar antwoorden bij leerkrachten, artsen en therapeuten. Het is het realistische, maar hoopgevende verhaal van een lange queeste waarin de auteur niet alleen de antwoorden van de leerkachten, hulpverleners en artsen opneemt, maar vooral haar verhaal over Jasper en haar kijk op ADHD. Ook Jasper zelf komt aan het woord.