Herwerking van Zo gezegd 1.2, een methode NT 2 voor hooggeschoolde volwassenen, naar aanleiding van de actualisering van de opleidingsprofielen NT2. Met de actualisering van de nieuwe OP wil men beter inspelen op de individuele leerbehoeften van elke cursist. Binnen de 4 domeinen van het Europees Referentiekader (persoonlijk, publiek, professioneel en educatief) kunnen de cursisten verschillende rollen zoals consument, werkzoekende, enz. opnemen. De goede punten van de 'oude' versie blijven behouden: functionele oefeningen met cyclische opbouw, authentiek lees- en luistermateriaal, aandacht voor leerstrategieën, systematisch werken aan verstavaardigheid en verstaanbaarheid enz. Nieuw: extra oefeningen per rol per domein, buitenschoolse opdrachten, brede evaluatie, digitale woordentrainer met 8 hulptalen,... Vanaf richtgraad 1.2 is er een opsplitsing tussen de mondelinge en de schriftelijke vaardigheden.
Herwerking van Zo gezegd 1.2, een methode NT 2 voor hooggeschoolde volwassenen, naar aanleiding van de actualisering van de opleidingsprofielen NT2. Met de actualisering van de nieuwe OP wil men beter inspelen op de individuele leerbehoeften van elke cursist. Binnen de 4 domeinen van het Europees Referentiekader (persoonlijk, publiek, professioneel en educatief) kunnen de cursisten verschillende rollen zoals consument, werkzoekende, enz. opnemen. De goede punten van de 'oude' versie blijven behouden: functionele oefeningen met cyclische opbouw, authentiek lees- en luistermateriaal, aandacht voor leerstrategieën, systematisch werken aan verstavaardigheid en verstaanbaarheid enz. Nieuw: extra oefeningen per rol per domein, buitenschoolse opdrachten, brede evaluatie, digitale woordentrainer met 8 hulptalen,... Vanaf richtgraad 1.2 is er een opsplitsing tussen de mondelinge en de schriftelijke vaardigheden.
LetterKlankStad werkt vanuit het geheel naar de kern. De start ligt bij inzicht in de opbouw, structuur en regels van de Nederlandse taal. Doel: een goede decodering/automatisering van de letters en klanken. Aandacht dus voor versteviging van de fonologische leesprocedure. \n\nLetterKlankStad is anders dan alle andere leesmethodes. Er is in de didactiek een duidelijk onderscheid gemaakt tussen letters en klanken. Er zijn 26 letters (het alfabet) verdeeld in klinkers en medeklinkers. Klanken zijn twee of meer letters bij elkaar. Een letter is dus pertinent iets anders dan een klank! Tevens leren kinderen al direct dat een letter een alfabetische naam heeft en één of meerdere spraakklanken. Dit onderscheid kennen en kunnen toepassen is cruciaal voor een goede decodering en dus voor goed leren lezen. Zo voorkom je verwarring bij leesproblemen als de stomme e, de open/gesloten lettergreep en eind d/b. De aandacht gaat al direct naar de analyse en opbouw van woorden. LetterKlankStad richt zich, naast het hakken en plakken, ook op het alfabetisch spellen van woorden per letter. Daarbij hanteren de lessen een vaste strategie. \n\nCentraal in LetterKlankStad staat het 'leesplankje' met de 52 Huisstenen van de 52 letters en klanken uit LetterKlankStad. De Steuntjes is een naslagwerk voor leerkrachten met remediërende werkvormen bij de leesdoelen. Verder zijn er 2 werkboeken en verschillende leesboeken. Leesboek 1 bevat teksten bij de lessen 1 t/m 40. Leesboek 2 richt zich op de lessen 41 t/m 72. De 5 extra leesboeken bevatten grappige en herkenbare verhalen en corresponderen telkens met de geleerde letters en klanken van een lesblok.\n\nLetterklankstad is prima in te zetten voor alfabetisering binnen een NT2- en Schakelklascontext. Caroline Versantvoort, een ervaren NT-2 (schakelklas)docente, heeft hiervoor een supplement geschreven waarmee u dit kunt vormgeven. Het voordeel van deze gecombineerde aanpak is dat de leerlingen werken met materiaal uit de eigen belevingswereld. Het supplement kan gratis worden gedownload op de website van LetterKlankStad.