Aanvulling behandelvormen gericht op morfosyntaxis bij kinderen met TOS. Vierdejaars logopediestudente Inge Bosch heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de Suus & Luuk themaboeken uit te breiden met behandelvormen gericht op morfosyntaxis bij kinderen met TOS. Haar onderzoek biedt inzicht in wat er nodig is als aanvulling op de bestaande Suus & Luuk themaboeken om behandeling van morfosyntaxis bij kinderen met TOS beter te laten aansluiten bij de behoeften vanuit het werkveld.
Het Lectoraat Logopedie – participatie door communicatie van Hogeschool Utrecht heeft de gesprekstool ENGAGE ontwikkeld. Deze tool maakt het gesprek met ouders over de hulpvraag van hun jonge kind (2-8 jaar) met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) visueel en concreet. Hoe werkt het? Je bespreekt eerst op welk gebied en in welke situatie het kind problemen ondervindt, zoals graag communiceren, zelf begrepen worden, anderen begrijpen of taal gebruiken in gesprekken. Vervolgens vraag je dit verder uit met behulp van de onderwerpen die op magneethoudende blaadjes staan. De ouders prioriteren de hulpvraag met behulp van een boompje waar ze de blaadjes in ophangen. Dit geeft een beeld van de sterkere en zwakkere kanten van de communicatieve redzaamheid van het kind. Daarna stel je samen met de ouder een SMART participatiedoel op dat past bij de hulpvraag en geeft de ouder op een 10-puntsschaal hoe goed dit gaat bij aanvang van de behandelperiode. Na afloop van de behandelperiode evalueer je met de ouder het doel en kun je zien of de vooruitgang in het dagelijks leven klinisch relevant is. Zo ondersteunt de tool je bij het samen met ouders opstellen en evalueren van een participatiedoel voor hun kind.
Verklaring van het gedrag van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis vanuit neuropsychologische optiek, opdat professionele hulpverleners en ouders deze kinderen beter kunnen begrijpen en ondersteunen.
Konijntje Pluis vindt het moeilijk om te praten. Ze krijgt hulp van haar zusje Noita en van hun vrienden en familie. (Voor)leesboek over kinderen met TOS (taalontwikkelingsstoornis) met tips voor ouders en begeleiders. Vanaf ca. 6 t/m 9 jaar.
Matti en Mona kleuter is een multimediaal pakket om anderstalige kleuters op een efficiënte manier de eerste stappen te laten zetten in het Nederlands. Matti en Mona kleuter kan ingezet worden in een onthaalklas, maar kan ook perfect functioneren in andere situaties waarin je gefocust basistaal wilt aanbrengen en oefenen ter ondersteuning van de klasleerkracht bij taalzwakke kleuters. Omdat er verschillende niveaus voorzien zijn, is de methode inzetbaar bij alle kleuters, van de jongste tot de oudste kleuters. De kleuters maken zich samen met Matti en Mona de woordenschat en het maken van zinnen op een speelse manier eigen.
Set van 60 coachingskaarten voor communicatie met kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. De communicatiekaarten geven een ingang om tot een gesprek te komen. Zo kan de leerling ondersteund worden in zijn of haar hulpvraag.
Spraaktaal Kids is dé denk-, doe- en praatmap voor kinderen van 4 tot 14 jaar met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Spraaktaal Kids is ook geschikt voor andere kinderen die taal moeilijk vinden! Spraaktaal Kids is er voor kinderen en grote mensen samen: moeders, vaders, verzorgers, opa’s, oma’s, logopedisten, leerkrachten, ambulant begeleiders, intern begeleiders, pedagogisch behandelaars, orthopedagogen en psychologen. Een werkboek dat kinderen en volwassenen uitnodigt om samen op zoek te gaan naar taal. Spraaktaal Kids reikt beeld en taal aan voor het communiceren over gevoelens, gedachten, opvattingen, wensen en relaties. Spraaktaal Kids is een invulboek, een stickerboek en een plakboek: denken door doen! Spraaktaal Kids bestaat uit drie mappen voor drie verschillende leeftijdsgroepen. De mappen kunnen los van elkaar worden gebruikt, maar ook na of naast elkaar.