Negen tips voor je belastingaangifte
Negen tips voor je belastingaangifte
Breekt het zweet je uit of gaan jouw tenen krullen bij de gedachte aan je belastingaangifte? Weinig mensen staan ervoor te springen, maar toch is het zeer belangrijk om deze correct in te vullen of om je vooraf ingevuld voorstel goed te controleren. Wij geven je negen aandachtspunten mee, helpen je de juiste gegevens op te snorren en vertellen je bij wie je terecht kan voor hulp.
25/04/25

Waarop moet je letten? Negen aandachtspunten
Wanneer je een vooraf ingevuld voorstel ontvangt, hoef je zelf geen belastingaangifte meer in te vullen. Maar let op: de fiscus kan fouten maken en dat kan je geld kosten. Controleer dus aandachtig je voorstel via MyMinFin.be. Ook wanneer je jouw aangifte zelf invult, zijn dit negen belangrijke aandachtspunten:
- Het allerbelangrijkste: zorg dat je rekeningnummer klopt.
- Iedereen die een inkomen heeft, moet een aangifte invullen. Dit geldt dus ook voor jobstudenten, zelfs al zijn die jonger dan 18 jaar.
- Is je gezinssituatie gewijzigd in 2024? Ben je wettelijk gaan samenwonen, is je partner overleden, ben je gescheiden of kreeg je een kind? Geef dit aan.
- Kinderen ten laste geven niet alleen recht op een hogere belastingvrije som, de uitgaven voor opvang van kinderen tot 14 jaar (bv. crèche, kampen) kunnen worden ingebracht.
Tip: Vergeet ook betaald of ontvangen onderhoudsgeld niet.
- Vermeld je werkloosheids-, ziekte of invaliditeitsuitkeringen. Controleer of het juiste bedrag is ingevuld in de aangifte.
- Consumptiecheques die je van je werkgever ontving hoef je niet te vermelden, tenzij groter dan € 500.
- Zaken die je belastingvermindering kunnen opleveren zijn o.m. langetermijn- of pensioensparen, een laadpaal thuis, giften, dienstencheques, woonlening (afgesloten vóór 2020), levens- of rechtsbijstandverzekering, aanvullend pensioen voor zelfstandigen, roerende voorheffing op dividenden van bepaalde aandelen, ... Ook vrijgestelde fietsvergoedingen en flexi-jobinkomsten (enkel niet-gepensioneerden) kunnen je belasting beïnvloeden.
- Voorzie je moeilijkheden om je belastingen te betalen? Neem contact op met de FOD Financiën om een oplossing te vinden.
- Wees op tijd: jouw aangifte moet ten laatste op 30 juni 2025 (op papier), 15 juli 2025 (digitaal) of 16 oktober 2025 (complexe aangifte, bv. zelfstandige of buitenlandse beroepsinkomsten) ingevuld zijn.
Geen belastingaangifte ontvangen?
Ontving je begin juni nog geen aangifte via myebox.be of op papier?
- Indien je vorig jaar digitaal indiende, zal je nu ook enkel digitaal een voorstel krijgen.
- Indien beide partners hun e-box activeerden, zal je ook enkel een digitaal voorstel krijgen.
Tip: Op MyMinFin.be zal je altijd de digitale versie vinden. Zorg dat er een correct e-mailadres ingevuld staat op myebox.be. Alleen dan kan je een verwittiging ontvangen.
Waar vind je alle info die je nodig hebt?
Om je aangifte te kunnen controleren, heb je de correcte cijfers nodig. Die vind je terug op verschillende fiscale documenten. Deze documenten ontvang je aan het begin van elk jaar digitaal of via de post. De meeste vind je terug via MyMinFin.be in het tabblad 'Mijn documenten'.
Ontbreken er toch nog documenten? Kijk dan ook eens op myebox.be, jouw elektronische brievenbus voor overheidsdocumenten. Je kan ook te rade gaan bij bevoegde instanties zoals je werkgever of de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen, je bank (i.v.m. leningen, pensioen- of langetermijnsparen, …), op mypension.be (i.v.m. je pensioen), …
Deze fiscale documenten (zoals je fiscaal attest van je hypothecaire lening, betaalde premies, contracten, overzichten, betalingsbewijzen, loonfiches, …) hoef je niet meer bij de aangifte te voegen. Maar je moet ze wel zeven jaar ter beschikking houden. Meer info over deze documenten vind je op wifin.be.
Waar kan je terecht met vragen?
Antwoorden op veel gestelde vragen vind je op de website financien.belgium.be.
Hulp nodig bij het invullen van je aangifte? Maak vóór 26 juni 2025 een afspraak voor telefonische hulp bij de Federale Overheidsdienst Financiën via 02 575 56 66 of via www.aangifte.belgium.be. Dit kan enkel als je géén vereenvoudigde aangifte ontvangt. Houd je identiteitskaart bij de hand. Een medewerker legt een afspraak met je vast om samen telefonisch of – indien je dit wenst – op kantoor jouw aangifte te laten invullen. Bij telefonische hulp krijg je nadien een bevestigingsbrief die je ondertekend terug moet sturen.
Kreeg je wél een vereenvoudigde aangifte en heb je toch een vraag? Bel 02 572 57 57.
TIP: Sommige mutualiteiten en vakbonden helpen ook. Vraag dit na bij de diensten waarbij je aangesloten bent.
Hulp nodig om je online aangifte te openen via itsme® of eID?
Heb je moeite om in te loggen op MyMinFin.be? Wil je itsme® voor de eerste keer gebruiken? We helpen je op verdieping +3 van ARhus De Munt. Breng je identiteitskaart en pincode mee. Voor itsme® voorzie je ook je smartphone of tablet en e-mailadres met wachtwoord.
Tips:
- Ben je de pincode van je eID vergeten? Dan kan je deze opvragen via de dienst Burgerzaken van Stad Roeselare.
- Voor moeilijkere problemen, zoals een geblokkeerd itsme®-account, kan je ook terecht bij één van de Digipunten in Roeselare.
Computer met kaartlezer nodig? Ga naar één van onze ARhus-afdelingen of naar DC De Companie in Beveren om gratis een computer te gebruiken. Reserveren is niet nodig. Meer info
Internet nodig? Ga in onze afdelingen online via het netwerk ‘ARhus gratis WIFI’.
Opgelet voor phishing!
- De FOD Financiën stuurt nooit vragen tot betaling of vraagt nooit vertrouwelijke gegevens per sms, WhatsApp of e-mail.
- Let op voor valse e-mails. Controleer altijd het volledige e-mailadres van de afzender en denk aan deze tips.
Tip: Echte e-mailadressen eindigen altijd op @minfin.fed.be of @mailing.minfin.fed.be. Twijfel je of een e-mail met link naar een document echt of vals is? Klik dan niet op de link, maar ga zelf naar www.myminfin.be.
- Een rekeningnummer van de FOD Financiën heeft altijd de structuur BEXX 6792 XXXX XXXX.
- Heb je vorig jaar jouw belastingaangifte laten invullen door een medewerker van de belastingdienst? Dan word je dit jaar misschien opnieuw opgebeld om hulp te krijgen. Opgelet: Phishers, mensen met slechte bedoelingen, kunnen deze oproep imiteren. Haak onmiddellijk in wanneer:
- de beller jouw naam niet kent;
- er geld wordt gevraagd om jou te helpen;
- er voorgesteld wordt om bij jou thuis te komen;
- er gevraagd wordt naar vertrouwelijke informatie zoals je rekeningnummer, creditcardnummer, wachtwoord, pincode van je identiteitskaart, woon- of e-mailadres, ...
Digiwatte? Je belastingaangifte indienen


Met steun van Stad Roeselare en DVV Midwest in het kader van Digibanken Vlaanderen.