Het leeghalen van het huis van haar overleden vader roept bij zijn dochter Elisabeth allerlei herinneringen op; Anna blikt terug op de relatie die ze in haar studententijd had met een professor; uiteindelijk komen hun beide verhalen samen.
Twaalf gesprekken met hedendaagse denkers over hun werk, hun kijk op de wereld en grote actuele kwesties, zoals klimaatverandering, culturele teloorgang en politieke betrokkenheid.
Ooit woonde Alicja Gescinska met haar ouders en zussen in een studio van vier bij vier in communistisch Polen. Vlak voor de val van de Muur vluchtte het gezin naar België; Alicja was toen zeven jaar oud. Als tiener kon zij moeilijk aarden in het Westen, waar de toegenomen vrijheid niet meteen een garantie bleek voor een beter bestaan. Vrijheid scheen haar eerder een ander woord voor luiheid, gemakzucht, consumentisme. Pas met de ontdekking van wijsbegeerte en literatuur heeft Alicja naar eigen zeggen de ware, positieve zin van de vrijheid gevonden.
Wie sleept zich door de woestijn? Een origineel informatief prentenboek dat uitnodigt om na te denken en te praten over gevoelens. Voor kinderen vanaf ca. 4 jaar.
Het Leven zegt: ‘Ik ben het Leven. Ik ben het die alles doet bewegen’. Ga mee op een reis langs het wonder van het leven. Filosofisch prentenboek met poëtisch verhaal om te praten over o.a. de cyclus van leven en dood. Met kleurenillustraties in naïeve stijl. Vanaf ca. 6 jaar.
Biografische schets van de Franse filosofe Simone Weil (1909-1943), aangevuld met een vertaling van haar geschrift ‘Aantekeningen over de algemene afschaffing van politieke partijen’. Aan de hand van deze tekst gaat de Pools-Belgische schrijfster in filosofische dialoog met Weil over alternatieve manieren van politiek bedrijven.
We leren de Dood kennen als een jonge vrouw die op een roze fiets rijdt. Niemand kan zich voor haar verbergen. De dood is onderdeel van het leven. Filosofisch prentenboek met poëtisch verhaal en kleurrijke illustraties om de dood beter te leren begrijpen. Vanaf ca. 8 t/m 10 jaar.
Beschouwingen over een verbod op het dragen van de hoofddoek door moslima's in een seculiere samenleving en de kwestie of zo'n verbod in strijd is met de mensenrechten, in het bijzonder de godsdiensvrijheid.