De serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op school en thuis gebruikt kan worden voor de ondersteuning van leerlingen bij het uitvoeren van diverse taaltaken. De serie is bedoeld voor de middenschool van het secundair en de hoogste klas van het primair onderwijs. Vanuit het principe van taakgericht taalonderwijs worden functionele, voor de leerling duidelijk herkenbare taaltaken behandeld, waarna er oefeningen volgen. Aan de orde komen o.m. de volgende taken: Lezen, Basiscursus Grammatica, Woordenschat. Het materiaal kan worden ingezet voor het vak Nederlands, als remedial teaching of als taal- en leesondersteuning bij het vakonderwijs. en Duits.
Wat vinden de leerlingen eigenlijk van mij? Hoe kan ik feedback krijgen van mijn leerlingen die verder gaat dan "Het was een interessante les"? Hoe kan ik als leraar verder ontwikkelen in mijn professionaliteit? Kan ik me onderbouwd voorbereiden op een functioneringsgesprek? Aan de Universiteit Antwerpen werd een instrument ontwikkeld dat u als leerkracht in staat stelt deze vragen te beantwoorden. Dit laat toe op een valide en betrouwbare manier feedback te krijgen van uw leerlingen over uw lesgeven. Ervaringen in het secundair onderwijs en in de laatste twee jaar van het basisonderwijs hebben aangetoond dat leerlingen bijzonder goed in staat zijn om genuanceerde feedback te geven aan hun leerkracht. Leerlingen nemen deze vorm van participatie serieus en voelen zich meer betrokken. Leerkrachten geven aan dat zijn zeer veel leren uit deze individuele zelfevaluatie, niet alleen voor zichzelf, maar ook om het gesprek aan te gaan met de directie over hun functioneren. Er is een versie van het instrument voor de derde graad van het basisonderwijs en een versie voor het secundair onderwijs.
Jongeren met een (ontwikkelings) stoornis worden vaak als 'lastig' ervaren, terwijl zij meestal ongewild lastig zijn. Voor de omgeving van deze jongeren is het soms moeilijk om het verschil te zien tussen pubergedrag en gedrag dat te maken heeft met de stoornis. De puberteit is een roerige periode, en voor jongeren met een (ontwikkelings) stoornis geldt dit vaak nog sterker. De problemen waar zij tegenaan lopen zijn bijvoorbeeld het intensieve sociale verkeer, aangaan en onderhouden van relaties, het organiseren en plannen op school en werk en het toekomstbeeld. In ongewild lastig in de puberteit en adolescentie wordt inzicht gegeven in de problemen die jongeren met een Autisme Spectrumstoornis, ADHD, ADD, borderline, angst- en stemmingsstoornissen, NLD, gedragsstoornissen, OCD en het syndroom van Gilles de la Tourette hebben. De onderwerpen worden helder en bondig besproken en de schrijfsters dragen veel tips en advienzen aan voor ouders, leraren en anderen in de omgeving van de jongeren. Begrip en acceptatie maken hun wereld een stuk leefbaarder. Daarnaast worden verschillende praktische hulpmiddelen geboden, zoals week-roosters en studieplanners, die via www.ongewildlastig.nl gratis te downloaden zijn.
De serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op school en thuis gebruikt kan worden voor de ondersteuning van leerlingen bij het uitvoeren van diverse taaltaken. De serie is bedoeld voor de middenschool van het secundair en de hoogste klas van het primair onderwijs. Vanuit het principe van taakgericht taalonderwijs worden functionele, voor de leerling duidelijk herkenbare taaltaken behandeld, waarna er oefeningen volgen. Aan de orde komen o.m. de volgende taken: Lezen, Basiscursus Grammatica, Woordenschat. Het materiaal kan worden ingezet voor het vak Nederlands, als remedial teaching of als taal- en leesondersteuning bij het vakonderwijs. Dit deel van de basiscursus grammatica behandelt de zinsdelen. Bij elk zinsdeel wordt ingegaan op de toepassing ervan bij spelling en bij Engels, Frans en Duits.
De serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op school en thuis gebruikt kan worden voor de ondersteuning van leerlingen bij het uitvoeren van diverse taaltaken. De serie is bedoeld voor de middenschool van het secundair en de hoogste klas van het primair onderwijs. Vanuit het principe van taakgericht taalonderwijs worden functionele, voor de leerling duidelijk herkenbare taaltaken behandeld, waarna er oefeningen volgen. Aan de orde komen o.m. de volgende taken: Lezen, Basiscursus Grammatica, Woordenschat. Het materiaal kan worden ingezet voor het vak Nederlands, als remedial teaching of als taal- en leesondersteuning bij het vakonderwijs. Dit deel van de basiscursus grammatica behandelt de woordsoorten. Bij elke woordsoort wordt ingegaan op de toepassing ervan bij spelling en bij Engels, Frans en Duits.
Deze oefeningen kunnen gedownload worden en horen bij het Leerwoordenboek Nederlands. Het bevat oefeningen om het werken met een woordenboek te vergemakkelijken. De oefeningen zijn gericht op het oefenen van het alfabeth, het herkennen van zelfstandige naamwoorden, werkwoorden, bijvoegelijke naamwoorden, ...
De serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op school en thuis gebruikt kan worden voor de ondersteuning van leerlingen bij het uitvoeren van diverse taaltaken. De serie is bedoeld voor de middenschool van het secundair en de hoogste klas van het primair onderwijs. Vanuit het principe van taakgericht taalonderwijs worden functionele, voor de leerling duidelijk herkenbare taaltaken behandeld, waarna er oefeningen volgen. Aan de orde komen o.m. de volgende taken: Lezen, Basiscursus Grammatica, Woordenschat. Het materiaal kan worden ingezet voor het vak Nederlands, als remedial teaching of als taal- en leesondersteuning bij het vakonderwijs. Dit deel van de basiscursus behandelt woordenschat, meer bepaald gaat het over woorden in teksten.
De serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op school en thuis gebruikt kan worden voor de ondersteuning van leerlingen bij het uitvoeren van diverse taaltaken. De serie is bedoeld voor de middenschool van het secundair en de hoogste klas van het primair onderwijs. Vanuit het principe van taakgericht taalonderwijs worden functionele, voor de leerling duidelijk herkenbare taaltaken behandeld, waarna er oefeningen volgen. Aan de orde komen o.m. de volgende taken: Lezen, Basiscursus Grammatica, Woordenschat. Het materiaal kan worden ingezet voor het vak Nederlands, als remedial teaching of als taal- en leesondersteuning bij het vakonderwijs. Dit deel behandelt het lezen om informatie te zoeken.
De serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op school en thuis gebruikt kan worden voor de ondersteuning van leerlingen bij het uitvoeren van diverse taaltaken. De serie is bedoeld voor de middenschool van het secundair en de hoogste klas van het primair onderwijs. Vanuit het principe van taakgericht taalonderwijs worden functionele, voor de leerling duidelijk herkenbare taaltaken behandeld, waarna er oefeningen volgen. Aan de orde komen o.m. de volgende taken: Lezen, Basiscursus Grammatica, Woordenschat. Het materiaal kan worden ingezet voor het vak Nederlands, als remedial teaching of als taal- en leesondersteuning bij het vakonderwijs. Dit deel behandelt het lezen van moeilijke teksten.
De serie Taalatelier bestaat uit lesmateriaal dat op school en thuis gebruikt kan worden voor de ondersteuning van leerlingen bij het uitvoeren van diverse taaltaken. De serie is bedoeld voor de middenschool van het secundair en de hoogste klas van het primair onderwijs. Vanuit het principe van taakgericht taalonderwijs worden functionele, voor de leerling duidelijk herkenbare taaltaken behandeld, waarna er oefeningen volgen. Aan de orde komen o.m. de volgende taken: Lezen, Basiscursus Grammatica, Woordenschat. Het materiaal kan worden ingezet voor het vak Nederlands, als remedial teaching of als taal- en leesondersteuning bij het vakonderwijs. Dit deel behandelt het lezen van eenvoudige teksten.
Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft de auteur haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14.
Hoe werk je aan taalbeleid in de basisschool? Hoe kan je de taalontwikkeling van kleuters en leerlingen van het lager onderwijs stimuleren? Hoe omgaan met taal in leergebieden als wiskunde wereldoriëntatie en muzische vorming? Hoe taalvaardigheid evalueren? Hoe schrijf je een taalbeleidsplan? En hoe werk je met een team dat taalbeleid uit? In dit boek worden deze vragen beantwoord en geïllustreerd met talrijke voorbeelden uit de school- en klaspraktijk. De voorbeelde komen zowel uit het kleuteronderwijs als uit het lager onderwijs.
Mindfulness is een manier van omgaan met mensen die bij volwassenen zijn kracht al bewees. De stap die we met dit boek willen zetten is deze ingesteldheid en oefeningen vertalen naar kinderen. Weg van de vele klachten als depressies, stress, eetstoornissen, psychosomatische stoornissen,... verenigt mindfulness lichaam en geest in har(t)monie. Mindfulness creëert een helend groeiproces waar kinderen eigen kwaliteiten mogen ontwikkelen, ook al wijken die af van de huidige normen.
Deze brochure is uit verschillende bronnen ontstaan. Naast een uitgebreide verkenning van literatuur m.b.t. kansarmoede, bracht een schriftelijke bevraging van ruim 150 leerkrachten uit basisscholen een schat aan informatie op. "Het doel: geen receptenboek, maar een toegankelijke tekst die in de praktijk van elke dag helpt te ontdekken wanneer armen minder kansen krijgen en hoe dit hun leven tekent die leerkrachten ertoe brengt op een minder beladen manier te kijken naar (kans)arme kinderen en hun ouders die uitnodigt om stil te staan bij wat alle betrokkenen beleven die daardoor helpt mogelijkheden te zien voor acties die leiden naar meer levenskwaliteit en betere kansen om te ontwikkelen."
Verzameling grappige tekstjes voor het goed lezen van Nederlandse woorden en het herkennen van betekenissen. Je kunt kijken of bepaalde woorden rijmen (zoals kinderen en blinderen), of je een woord niet alleen van links naar rechts maar ook van rechts naar links kunt lezen (zoals meetsysteem), letters husselen om er nieuwe woorden van te maken (rotsen/torsen/tenors), experimenteren met klemtonen. Vanaf ca. 9 tot 12 jaar.
In deze lijst vindt u niet alleen boeken uit makkelijk-lezen-reeksen voor kinderen met leesmoeilijkheden maar ook toegankelijke boeken die niet tot een reeks behoren. Waardevolle boeken die niet makkelijk lezen maar die wel fijn zijn om naar te luisteren en die door vlotte lezers worden gewaardeerd, werden gegroepeerd als voorleesboeken. Non-fictieboeken worden per reeks besproken. Luisterboeken, meeleesboeken, cd-roms, verfilmde boeken krijgen de nodige aandacht. De selectie wordt binnen elke categorie afzonderlijk toegelicht. Een lijst met interessante websites en registers op hoofdwoord, titel en trefwoord besluiten de keuzelijst.
In het pakket Afval en duurzame materialen voor het secundair onderwijs kun je informatie, tips en activiteiten terugvinden om alle stappen van het MOS-traject te doorlopen. Het maakt het project MOS niet alleen haalbaar, maar bovendien pedagogisch en ecologisch verantwoord. Voor elke stap in het MOS-stappenplan worden per graad opdrachten en methodieken aangeboden die passen binnen het eindtermenpakket. De eindtermen die erbij horen, zijn daarbij opgelijst. Taken voor verschillende doelgroepen op school komen aan bod: de milieuwerkgroep, leerlingen en leerkrachten, het technisch personeel en de directie.