Aan de orde komen reclame, oorzaken en gevolgen van consumptie, koopverslaving, maar ook de invloed van anderen op je koopgedrag. Met veel kleurenfoto's. Vanaf ca. 12 jaar.
Nieuwe spullen kopen is leuk! Maar wat gebeurt er wanneer we dingen weggooien? Lees over wegwerpmode, papier en milieu en elektronica-afval. Verzin zelf oplosssingen voor gestelde problemen en doe de testjes. Met veel kleurenfoto's -en illustraties. Vanaf ca. 10 t/m 13 jaar.
Beschouwing over het psychologische probleem van het teveel aan keuzemogelijkheden voor de moderne mens, zowel bij de aanschaf van consumptiegoederen als bij de beantwoording van levensvragen en de inrichting van het eigen leven.
Bespreking van alle aspecten van kopen en verkopen aan de hand van een dagje in een groot winkelcentrum, waar detaillisten, winkelinrichters en marketeers trachten in te spelen op groepen consumenten met verschillend sociaal gedrag en uiteenlopende wensen.
Neurowetenschappers kunnen achterhalen voor welke producten we gevoelig zijn en welke reclame ons aanzet tot kopen. Zo kunnen bedrijven via neuromarketing het product en de prijs afstemmen op de consument en het moment.
Verkenning vanuit de invalshoek van marketing van de psychologische, economische en maatschappelijke factoren die het gedrag van de hedendaagse consument bepalen.
Hoe kunnen we, en jij ook, zorgen voor een betere, meer duurzame wereld? Lees wat je thuis, op school en elders kunt doen op het gebied van o.a. energie, voedsel, milieu, kleding en dieren. Met veel doetips, meningen van coole mensen als André Kuipers en kleurenfoto's. Vanaf ca. 11 t/m 14 jaar.