Hoe creëer je maximale leerkansen voor de verschillende leerlingen in een klas? Enerzijds kun je onderwijs geven op maat van kleine groepen/individuen (divergeren); anderzijds kun je diversiteit samenbrengen, zodat de verschillen complementair werken (convergeren). Dit boek beschrijft deze twee vormen van differentiatie met behulp van praktijkvoorbeelden.
Volgens de auteurs bepalen zowel biologie als omgeving de schoolprestaties. Op basis van hersenonderzoek en praktijkervaring stelden ze zeven onderwijsprincipes op: 'leren is een sociale bezigheid', 'leren vraagt tijd en ruimte', 'ieder stel hersenen is uniek en betekenisgericht', 'gebruik zo veel mogelijk zintuigen en intelligenties' etc.
Praktische gids voor leerkrachten, coördinatoren en directies over het begeleiden van anderstalige nieuwkomers in het onderwijs. Met zwart-witillustraties.
Bondige gids om ouders te inspireren en te helpen bij het opvoeden en begeleiden van een nieuwe generatie lezers, met tips voor het uitzoeken en aanreiken van boeken, op gebied van problemen bij het leren lezen en waarop te letten bij nieuwe genres.