Wannes erft de oude schrijfmachine van zijn opa. Het is geen doodgewone schrijfmachine, want naar verluidt zou de dief van De Rechtvaardige Rechters op deze draagbare Royal zijn afpersingsbrieven hebben getikt. Wannes raakt helemaal in de ban van ‘de grootste kunstdiefstal aller tijden’. Maar tegelijk ook van Nina, de extravagante dochter van meneer Vangoidsenhove, zijn leraar geschiedenis. Samen gaan ze op zoek naar het gestolen en voorlopig nog altijd niet teruggevonden paneel van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck.
Een journalist is gefascineerd door de diefstal van een paneel van een altaarstuk van Jan van Eyk in Gent en door een jonge vrouw die het levensgevaarlijke historische geheim erachter meent te kennen.
De auteurs analyseren het werk van Jan van Eyck aan de hand van details, die ze rangschikken op thema: natuur, architectuur, het dagelijkse leven, het goddelijke etc. De ware kracht van zijn schilderkunst schuilt volgens hen in de suggestie: hij begreep dat het menselijke brein de visuele waarneming kan aanvullen.
Selfies lijken echt iets van deze tijd, maar ze bestaan al eeuwenlang. Lees over de manieren waarop kunstenaars al sinds de steentijd zelfportretten maakten en welke materialen en technieken ze daarvoor gebruikten. Met veel kleurenafbeeldingen. Vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.
Bespreking van vier meesterwerken van de schilder Jan van Eyck (Vlaamse Primitief, vijftiende eeuw), met sterke nadruk op de iconografie en paginagrote afbeeldingen van details.
Rijk gei͏̈llustreerd overzicht van het leven en werk van de Vlaamse schilder Jan van Eyck (ca. 1390-1441) aan de hand van negen plaatsen waar de schilder heeft verbleven, met daarbij steeds een kaart met een wandeling of tocht ter plaatse.
Aan de hand van werken van o.a. de Meester van Flemalle, Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Petrus Christus, Dieric Bouts en Hans Memling wordt een overzicht gegeven van de Vlaams/Nederlandse schilderkunst van de vijftiende eeuw.