Niet alleen de kerken lopen leeg, ook in de Vlaamse pastorieën is het stil. Nochtans gaat er in Rome nog altijd geen belletje rinkelen. 2010 is door het Vaticaan uitgeroepen als het Jaar van de Priester; het rolmodel voor de priester van de volgende generaties is men gaan zoeken bij een Franse priester uit de 19de eeuw. Ligt de toekomst van de kerk in het verleden? Zou men niet beter kiezen voor een Eeuw van de Leek? Is een eucharistieviering zonder gewijde priester ondenkbaar? Als men het evangelie mag geloven, is niet de clerus maar Christus de hoeksteen van de kerk, en de eucharistieviering het centrale sacrament. Waarom blijven de katholieken dan in de waan dat men niet aan de mis en de klassieke priester mag raken? Is de tijd niet gekomen om dit misverstand in vraagt te stellen? Moet het godsvolk niet dringend de draad zelf opnemen?
In dit boek wordt machtsmisbruik door kerkelijke autoriteiten aan de kaak gesteld met het oog op de opbouw van een waardevolle Kerk die mensen boeit en vertrouwen schenkt.
Pyck bespreekt een paar decennia pedofilieschandalen, o.m. in de katholieke kerk, het Nederlandse dorpje Oude Pekela en de zaak-Dutroux. Volgens hem zijn dit geen geïsoleerde feiten, maar bestaat er een verband tussen kindermisbruik en macht. Ook verklaart hij waarom slachtoffers lange tijd niet geloofd werden.
Niet alleen de kerken lopen leeg, ook in de Vlaamse pastorieën is het stil. Nochtans gaat er in Rome nog altijd geen belletje rinkelen. 2010 is door het Vaticaan uitgeroepen als het Jaar van de Priester; het rolmodel voor de priester van de volgende generaties is men gaan zoeken bij een Franse priester uit de 19de eeuw. Ligt de toekomst van de kerk in het verleden? Zou men niet beter kiezen voor een Eeuw van de Leek? Is een eucharistieviering zonder gewijde priester ondenkbaar? Als men het evangelie mag geloven, is niet de clerus maar Christus de hoeksteen van de kerk, en de eucharistieviering het centrale sacrament. Waarom blijven de katholieken dan in de waan dat men niet aan de mis en de klassieke priester mag raken? Is de tijd niet gekomen om dit misverstand in vraagt te stellen? Moet het godsvolk niet dringend de draad zelf opnemen?
Eva Demoor (1935-2022) werd als 14-jarig meisje aangerand door een pater. Niet de geestelijke werd veroordeeld en gestraft, wel zijzelf. Er werd haar ‘ontucht en landloperij’ ten laste gelegd en ze werd tot haar 21 in tuchthuizen opgesloten. Dat vreselijke onrecht droeg ze haar hele leven mee. Ze getuigde er op indrukwekkende wijze over in de televisiereeks Godvergeten.
Het druk bekeken televisieprogramma 'Godvergeten' gaf een stem en een gezicht aan mannen en vrouwen die als kind slachtoffer werden van seksueel misbruik door priesters. De vierdelige reeks was gebaseerd op een boek van priester-activist Rik Devillé, die honderden getuigenissen verzamelde.
Devillé schrijft zijn gevecht met zijn werkgroep Mensenrechten in de Kerk van zich af. Hij laat honderd en één slachtoffers van seksueel en ander misbruik aan het woord. Zijn testament voor het nageslacht.