Bundel wetenschappelijke artikelen (deels Engelstalig) over het belang van lezen en hoe lezen kan worden toegepast in onderwijs en opvoeding. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.
Bijdragen van een wetenschappelijk congres over de betekenis, functie en het belang van lezen en literatuur in de huidige samenleving. Ook is er aandacht voor het digitale lezen. Met enige zwart-witillustraties. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.
Verslag van een onderzoek naar redenen waarom het leesplezier van kinderen in Nederland internationaal gezien achterblijft. Voorzien van praktische handreikingen.
Resultaten van (wetenschappelijk) onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het basis en voortgezet onderwijs, met handreikingen voor de praktijk.
Onderzoek naar hoe jeugdboeken gebruikt kunnen worden om over diversiteit en inclusiviteit na te denken, ook in de wereld buiten het boek. De leeswijzer naar 'culturele geletterdheid' is een hulpmiddel om (impliciete) denkbeelden in jeugdboeken te doorgronden.
Bundel wetenschappelijke artikelen over het 'nieuwe lezen' door jongeren, waarin wordt gekeken naar de kansen en uitdagingen voor het leesonderwijs in het digitale tijdperk. Voor o.a. leerkrachten voortgezet onderwijs en jeugdbibliothecarissen.
Informatief handboek waarin leesexperts uit Nederland en Vlaanderen inzicht geven in theorie, onderzoek en de praktische toepassing van begrijpend lezen in het onderwijs.
Onderzoek naar de langetermijneffecten en werkzame elementen van het leesbevorderingsprogramma BoekStart, dat sinds 2009 door Nederlandse bibliotheken wordt aangeboden aan ouders van zeer jonge kinderen.