Skip to main content

Zoekresultaten

Specification
Taal
Onderwerpen
Auteur
Uitvoerder
Uitgegeven tussen

13 Resultaten

Sorteren op
Boek

Over grenzen : de adolescentenroman in het literatuuronderwijs

Helma Van Lierop-Debrauwer (Auteur), Neel Bastiaansen-Harks (Auteur)

Pleidooi om in het literatuuronderwijs in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs plaats in te ruimen voor literaire jeugdromans.

Boek

Het verhaal achter de lezer : een empirisch onderzoek naar variabelen die verschillen in leesgedrag verklaren

Cedric Stalpers (Auteur)

Onderzoek naar de mogelijkheden voor bibliotheken en onderwijs om tieners te interesseren voor bibliotheekbezoek en lezen.

Uitgever

Eburon (2007)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

De stralende lezer : wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het lezen

Frank Hakemulder (Redacteur)

Bundel wetenschappelijke artikelen (deels Engelstalig) over het belang van lezen en hoe lezen kan worden toegepast in onderwijs en opvoeding. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.

Uitgever

Eburon (2011)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Waarom zou je (nú) lezen? : nieuwe inzichten over de functies van lezen

Dick Schram (Redacteur)

Bijdragen van een wetenschappelijk congres over de betekenis, functie en het belang van lezen en literatuur in de huidige samenleving. Ook is er aandacht voor het digitale lezen. Met enige zwart-witillustraties. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.

Uitgever

Eburon (2011)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Hoe maakbaar is de lezer? : de doorgaande leeslijn in wetenschappelijk perspectief

Dick Schram (Redacteur)

Bundel met wetenschappelijke bijdragen van onderzoek ter ondersteuning van 'De doorgaande leeslijn 0-18 jaar'.

Uitgever

Eburon (2015)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Onwillige lezers : onderzoek naar redenen en oplossingen

Thijs M.J. Nielen (Auteur), Adriana G. Bus (Auteur)

Verslag van een onderzoek naar redenen waarom het leesplezier van kinderen in Nederland internationaal gezien achterblijft. Voorzien van praktische handreikingen.

Uitgever

Eburon (2016)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Succesvol lezen in het onderwijs

Roel van Steensel (Redacteur), Eliane Segers (Redacteur)

Resultaten van (wetenschappelijk) onderzoek naar de leesmotivatie en leesvaardigheid van leerlingen in het basis en voortgezet onderwijs, met handreikingen voor de praktijk.

Boek

Lekker lezen : over het belang van leesmotivatie

Eliane Segers (Redacteur), Roel van Steensel (Redacteur)

Aan de hand van resultaten van allerlei wetenschappelijke onderzoeken wordt verteld hoe je kinderen en jongeren kunt motiveren om te gaan lezen.

Uitgever

Eburon (2019)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Jeugdliteratuur door de lens van etnisch-culturele diversiteit

Sara Van den Bossche (Auteur), Anne Klomberg (Auteur)

Onderzoek naar hoe jeugdboeken gebruikt kunnen worden om over diversiteit en inclusiviteit na te denken, ook in de wereld buiten het boek. De leeswijzer naar 'culturele geletterdheid' is een hulpmiddel om (impliciete) denkbeelden in jeugdboeken te doorgronden.

Uitgever

Eburon (2020)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

De nieuwe lezer : lezen in het digitale tijdperk

Eliane Segers (Redacteur), Roel van Steensel (Redacteur)

Bundel wetenschappelijke artikelen over het 'nieuwe lezen' door jongeren, waarin wordt gekeken naar de kansen en uitdagingen voor het leesonderwijs in het digitale tijdperk. Voor o.a. leerkrachten voortgezet onderwijs en jeugdbibliothecarissen.

Uitgever

Eburon (2021)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen

Thoni Houtveen (Redacteur), Roel van Steensel (Redacteur)

Informatief handboek waarin leesexperts uit Nederland en Vlaanderen inzicht geven in theorie, onderzoek en de praktische toepassing van begrijpend lezen in het onderwijs.

Uitgever

Eburon (2022)

Taal
Doelgroep
Beschikbaar
Boek

Vroeg begonnen, veel gewonnen : een onderzoek naar de langetermijneffecten van BoekStart

Adriana G. Bus (Auteur), Merel de Bondt (Auteur)

Onderzoek naar de langetermijneffecten en werkzame elementen van het leesbevorderingsprogramma BoekStart, dat sinds 2009 door Nederlandse bibliotheken wordt aangeboden aan ouders van zeer jonge kinderen.

Uitgever

Eburon (2022)

Taal
Onderwerp
Doelgroep
Beschikbaar