Gids voor het navigeren van de digitale wereld, met tips en adviezen over o.a. digitale veiligheid, online etiquette en nepnieuws. Met kleurenillustraties.
Veel van ons denkwerk is overgenomen door het internet, de computer en de smartphone. Kinderen besteden meer tijd aan sociale media dan ze doorbrengen op school. Studieboek en schoolbord zijn vervangen door iPads, laptops en smartboards. De Duitse geheugenonderzoeker Manfred Spitzer volgt deze ontwikkelingen met grote zorg: ons geheugen verschrompelt.
Eenvoudige en praktische methode om de tijd die wordt besteed aan online media radicaal terug te brengen en zo zinvoller en effectiever ermee om te gaan.
De media: venster op de wereld, link met andere mensen, bron van informatie, plezier en sociaal contact. Media zijn er altijd en overal. Maar hoe halen we er het beste uit? Hoe om te gaan met de alomtegenwoordige media? Dit boek wil de meervoudigheid van mediageletterdheid in kaart brengen en inzichten geven voor een zorgvuldige omgang met de media die ons leven sturen.
Bundel wetenschappelijke artikelen over het 'nieuwe lezen' door jongeren, waarin wordt gekeken naar de kansen en uitdagingen voor het leesonderwijs in het digitale tijdperk. Voor o.a. leerkrachten voortgezet onderwijs en jeugdbibliothecarissen.
Waarschuwing tegen computergebruik en digitale technologie, die zowel op de cognitie als op alle functies van het lichaam een nadelige invloed zouden hebben.
Persoonlijk essay van de Nederlandse socioloog en filosoof (1976) over zijn keuze om geen mobiele telefoon te bezitten, met aphonistische reflecties op hoe elektronische communicatiesystemen de samenleving ingrijpend hebben veranderd.