Informatie en middelen om emotionele bagage die in de jeugd is ontstaan, te herkennen en patronen te leren doorbreken. Met voorbeelden en praktische tips voor mensen die aan levensthema's willen werken.
Telkens vertelt een jongen of meisje dat hij/zij geen genoeg kan krijgen van bijvoorbeeld snoep, touwtje springen of knuffelen. Maar wanneer wordt het te veel? Prentenboek met kleurenillustraties over zelfbeheersing. Onder begeleiding vanaf ca. 5 t/m 7 jaar.
Hoe kun je ervoor zorgen dat je je goed voelt? En hoe ga je met pesters om? Door een onzichtbare emmer te vullen met o.a. goede dingen en fijne gevoelens. Methode in acht stappen met o.a. voorbeelden, oefeningen en kleurenillustraties. Onder begeleiding vanaf ca. 6 t/m 10 jaar.
Het toverbos is een spelmethodiek die kleuters leert omgaan met gevoelens en problemen. In het rollenspel kiezen de kleuters een dier en gedragen zich daarnaar. Zo experimenteren ze met het veranderen van dagelijkse situaties. Een verlegen kind treedt bijvoorbeeld als Leeuw op de voorgrond etc.
Bewegend leren met de matten 'Woordjes lopen'. Kinderen lopen over de mat en zetten hun voet(en) op een medeklinker/klinker of lopen van de ene naar de andere letter om een woord te maken. Hun hele lijf wordt ingezet om letters en/of woorden te oefenen, te herhalen of te bedenken. De spellen die de kinderen spelen op de matten zijn verschillend per leeftijd en de kennis van de fonemen en grafemen.
Bewegend leren met de matten 'Woordjes lopen'. Kinderen lopen over de mat en zetten hun voet(en) op een medeklinker/klinker of lopen van de ene naar de andere letter om een woord te maken. Hun hele lijf wordt ingezet om letters en/of woorden te oefenen, te herhalen of te bedenken. De spellen die de kinderen spelen op de matten zijn verschillend per leeftijd en de kennis van de fonemen en grafemen.
Bewegend leren met de matten 'Woordjes lopen'. Kinderen lopen over de mat en zetten hun voet(en) op een medeklinker/klinker of lopen van de ene naar de andere letter om een woord te maken. Hun hele lijf wordt ingezet om letters en/of woorden te oefenen, te herhalen of te bedenken. De spellen die de kinderen spelen op de matten zijn verschillend per leeftijd en de kennis van de fonemen en grafemen.
Overzicht van mogelijkheden voor de overschakeling van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare vormen van energie en de consequenties daarvan voor de ruimtelijke ordening.