Een vlot lezend boekje waarin Adriaenssens vooral pleit om kinderen en jongeren duidelijke grenzen te geven. Daarnaast wijst hij op onze collectieve verantwoordelijkheid om het probleem aan te pakken. Dit boek richt zich tot ouders, leerkrachten, opvoeders en anderen die verlangen dat het probleemgedrag bij jongeren drastisch vermindert.
Persoonlijke getuigenissen van slachtoffers van kindermishandeling of -misbruik, waarin zij reflecteren op de gevolgen die de traumatische ervaringen hebben gehad op hun persoonlijke ontwikkeling, en beschrijven hoe zij zich richten op groei en herstel. Met portretfoto’s in zwart-wit.
Beschrijving van de zeven wetmatigheden van een goede opvoeding, die uitgaat van eigen kracht en vertrouwen, gecombineerd met pedagogische principes als: nabijheid, je kind kennen, structuur en empathie.
Wat maakt een woning tot een thuis? Het leven van twaalf gezinnen in foto’s: feestjes, de ochtend- en avondspits, zusterliefde en broedertwisten... De auteurs willen de gezinnen en hun woningen ongekunsteld in beeld brengen: van foto’s en tekeningen tot opengeslagen kranten en rondslingerend speelgoed.
De auteur beschrijft in een aantal hoofdstukken hoe de opvoeding in al zijn aspecten er kan uitzien. In ieder hoofdstuk vinden we tal van tips, adviezen en concrete voorbeelden over de opvoeding van kinderen.
Onderweg naar school wordt Wardje, het jongere broertje van Elias, aangereden door een auto. Als hij in het ziekenhuis overlijdt, blijven Elias en zijn ouders achter met verdriet en veel vragen. Prentvertelling met praktische tips voor begeleiders over verkeersslachtoffers en rouwverwerking. Vanaf ca. 4 jaar.
Kindermishandeling komt veel meer voor dan men denkt. De jarenlange ervaring van het Vertrouwenartscentrum van UZ Leuven wordt in dit boek samengebracht. De theoretische invalshoek geeft een korte stand van zaken weer, terwijl het accent ligt op de praktijkverhalen. Ieder hoofdstuk sluit af met een stappenplan dat voor de verschillende vormen van kindermishandeling schetst hoe je verder kan, vertrekkend van een vermoeden, van een signaal of van een verhaal van een kind.