Alain de Botton betoogt dat de seculiere samenleving veel kan leren van religies als het gaat om zaken als gemeenschapszin, ethiek, onderwijs en kunst. Waar het volgens hem werkelijk om gaat, is niet zozeer de vraag of er een God is, maar hoe je verder redeneert wanneer je hebt besloten dat Hij er niet is. Hij zet de dogmatische kanten van religies overboord, maar filtert er enkele aspecten uit die troostrijk kunnen zijn voor de sceptische hedendaagse mens.
Pleidooi voor een diepgaand gesprek van 'gelovigen' met humanisten en atheïsten over hun gelijk, voor het recht op geloofstwijfel en 'geduld met God'.
Wat betekent geloven? Klampen we ons vast aan wat ons werd ingelepeld in onze kindertijd of hebben we als volwassene een eigen mening gevormd? Is ons leven afgelopen als we verdwijnen in het graf of komt er daarna nog iets? Vragen waarop de auteur een antwoord zocht bij o.a. Siegfried Bracke, Dirk Brossé, Godfried Danneels, Jeanne Devos, Rik Torfs en Etienne Vermeersch.
De rooms-katholieke theoloog bezint zich op het verschil tussen gelovigen en niet-gelovigen, aan de hand van gesprekken met vooraanstande denkers en theologen.
Pleidooi voor een intellectueel eerlijke discussie over godsdienst, in antwoord op het gedachtegoed van antireligieuze denkers als Richard Dawkins en Christopher Hitchens.
Reactie door de evangelische theoloog op stellingen uit 'God als misvatting' door Richard Dawkins, een pleidooi voor een athei͏̈stische c.q. humanistische levensbeschouwing.
Weerlegging vanuit een natuurwetenschappelijk en historisch-theologisch perspectief van 'God als misvatting' van Richard Dawkins, waarin de religie wordt ontmanteld.