Welke woorden moet je kennen als je uit een ander land komt en voor het eerst naar school gaat? Behalve het leren van woorden, ook via gedichten, komen ook de grammatica en het westerse schrift kort aan bod. Onder begeleiding voor anderstalige kinderen vanaf ca. 8 t/m 12 jaar.
Steeds meer kinderen spreken meerdere talen. Hoe leer je dat, is het niet vermoeiend voor je brein en wat betekent het voor thuis en op school? Lees van alles over meertaligheid, met informatie voor opvoeders en zwart-witillustraties. Vanaf ca. 10 jaar.
Strategie voor het cree͏̈ren van taalkansen voor een cultureel diverse basisschool door de talige en culturele diversiteit van leerlingen als kracht te leren zien en te benutten.
Veelal praktische tips en strategieën voor kinderen die achterblijven met praten en sociale contacten. Er zijn tips voor o.a. speelgoed, contactspelletjes, liedjes en voorlezen. Met veel aanvullende kleurentekeningen. Voor opvoeders van kinderen van ca. 1 t/m 5 jaar.
Organiseer je een oefenkans en wil je je vrijwilligers didactisch ondersteunen? Ben je een ervaren vrijwilliger op zoek naar nieuwe inspiratiebronnen? Of weet je niet goed hoe je als begeleider een conversatiegroep aanpakt? Deze inspiratiemap vol werkvormen is er voor jou en helpt je om van je gesprek een kwalitatieve oefenkans te maken.
De toenemende diversiteit stelt scholen op de proef. Hoe kunnen we anderstalige kinderen het best helpen met het leren van Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? Kan een school meer een thuis worden, een "woonkamerschool' als het ware, om taal maximaal te stimuleren? En hoe pakken we dat aan? De vliegtuigklas is een unieke literair-professionele gids over taal en onderwijs. Dit boek brengt twee werelden samen: literatuur en wetenschap. Want alleen kunnen ze veel, maar samen kunnen ze meer. De literaire vondsten bestaan uit miniaturen over het anderstalige basisschoolkind, diens ouders en leerkrachten. We zitten in woonkamers van Turkse gezinnen in Vlaanderen, drinken koffie in leraarskamers op verschillende basisscholen en duiken in dromen. De wetenschappelijke vondsten gaan over taal leren, meertaligheid en ouderparticipatie. We leren van helder gebrachte inzichten uit internationaal onderzoek, doorspekt met praktijkvoorbeelden en concrete ideeën voor de onderwijspraktijk.
Handleiding voor taaldocenten, vol met taalvormen- en -spelletjes, die bij elke methode en op elk taalniveau voor volwassenen en jongeren is te gebruiken.
Op een persoonlijke manier wordt uitgelegd hoe (niet-lezende) leerkrachten in het basisonderwijs kinderen kunnen helpen het juiste boek te kiezen en het leesplezier te vergroten.
Handboek dat inzicht en veel praktische tips biedt aan iedereen die zich bezighoudt met het vergroten van de mondelinge taalvaardigheid van kinderen tot 7 jaar.