Beschrijving van de huidige crisis op politiek en sociaal gebied op mondiaal, nationaal en lokaal niveau, met aanbevelingen hoe we het tij kunnen keren.
Tegenwoordig heerst het besef dat de ontwikkelingshulp in de loop der jaren sterk uit koers is geraakt. Politicologe Nadia Molenaers en econoom Robrecht Renard willen met dit boek een verklaring zoeken voor wat er fout liep en de kansen afwegen van de nieuwe aanpak die sinds 2000 gehanteerd wordt.
Pedagogisch werkboek met achttien interactie- en werkvormen die in de kleuterklas kunnen worden ingezet om de stem, keuzes en het eigenaarschap van kinderen een plaats te geven binnen de dynamiek van de groep.
Cocreatie kan helpen om complexe uitdagingen aan te gaan. Het is een vorm van participatief leiderschap, dat verantwoordelijkheidszin en zelfsturing ambieert bij het realiseren van verandering. Vijftien praktijkvoorbeelden tonen hoe je cocreatie kan toepassen.
Antwoorden op de actuele vragen ‘Waarom de leerling centraal stellen in het onderwijs?' en ‘Wat zijn de gevolgen hiervan voor de school als instituut?’.