De auteur en docent klassieke talen vertelt hoe zijn 80-jarige vader, een wiskundige, college bij hem gaat volgen over de Odyssee en hoe de bestudering van dit oude Griekse epos hun relatie verdiept.
Een jonge vrouw en een jongeman in Teheran in 1953 willen trouwen, maar op het allerlaatste moment wordt dat verhinderd en pas jaren later ontmoeten ze elkaar weer.
Studente Ange (19, ik-persoon) probeert Pie (16) de liefde voor lezen bij te brengen. Pie is echter dyslectisch en heeft een hekel aan lezen. Dankzij haar verfrissende aanpak draait Pie bij en valt als een blok voor haar. Maar dat heeft onverwachte gevolgen. Vanaf ca. 16 jaar.
Als een Parijse uitgeefster in een bibliotheek stuit op een nooit uitgegeven manuscript, barst er een publicitaire storm los rond de vraag wie de schrijver is.
Een schrijfster wil haar schrijverschap bee͏̈indigen, maar haar schaduwzijden organiseren een bijeenkomst met een psychologe, met de auteurs Mann en Goethe en met enkele van Goethe's personages om haar op andere gedachten te brengen.
Ange, 19 en studente moet de 16-jarige Pie leesles geven. Pie is dyslectisch en leest niet. Ange laat Pie de macht van literatuur ontdekken via de Ilias en de Odyssée. Tijdens de lessen worden ze door de vader geobserveerd.
Als een Parijse uitgeefster in een bibliotheek stuit op een nooit uitgegeven manuscript, barst er een publicitaire storm los rond de vraag wie de schrijver is.
Observaties, herinneringen en overpeinzingen van een welbewust alleenstaande vrouw, ooit rabiaat feministe, die alleen of met haar homoseksuele vriend en leeftijdgenoot New York doorkruist.
Druk bezig zijn en een overvolle agenda hebben is in deze tijd synoniem met een succesvol bestaan. Hermsen schetst de politieke en sociale gevolgen van onze rusteloze en in meerdere opzichten op drift geraakte samenleving. Vanuit het gedachtegoed van Bergson, Bloch, Sloterdijk en Levinas ontwikkelt ze een nieuwe visie op het fenomeen tijd. Tegen de huidige tijdgeest in verkent zij het belang van rust, verveling, aandacht en wachten.