De deelnemers aan het spel moeten samen uit het fort van Belfedar ontsnappen. Iedereen wint of iedereen verliest. Je hoeft dat als spelbegeleider niet op voorhand uit te leggen : doorgaans ontdekken de spelers het zelf tijdens het spel. Het spelplezier staat voorop. Het spel bevat 246 uitdagingen. Dat gaat van "Vind in 30 seconden 3 gemeenschappelijke onzichtbare kenmerken met je linkerbuur (bv. Houden van dieren)" tot "Bind je met een hand en een voet vast aan de hand en voet van je linkerbuur en maak zo snel mogelijk twee rondjes rond de tafel." Andere doelstellingen van Belfedar Zichzelf en elkaar beter leren kennen. Spelers kunnen vooroordelen achterwege laten en andere standpunten beter begrijpen. Vertrouwen in jezelf, de andere en de groep bevorderen. Spelers ontdekken hun eigen talenten. Ze komen uit voor hun mening, maar respecteren ook de ideeën van anderen. Sommige opdrachten versterken het groepsgevoel. Daardoor zullen er minder snel conflicten ontstaan. Creatieve expressie. Spelers leren uit hun vaste denkpatroon te stappen. Ze ontdekken meerdere oplossingen voor een probleem en bedenken win-winoplossingen. Emoties. Spelers leren hun persoonlijke gevoelens te uiten in de ik-vorm. Over jezelf praten komt minder aanvallend over dan verwijten en kritiek geven. Vergelijk maar eens: "Jij loopt ook altijd in de weg!" en "Ik vind het niet leuk als ik niet kan doorstappen. Zou je aan de kant kunnen gaan alstublieft?" Luisteren. Spelers leren elkaar beter begrijpen, zelfs al zijn ze het niet eens met elkaar. Samenwerking. Elk radartje is nodig om de motor te laten draaien. Dat creëert meer verbondenheid dan de klassieke competitie.
Afhankelijk van de leeftijd en het niveau van de leerling kan worden gekozen welke stapeltjes worden gebruikt. Er kan worden begonnen met 'wie – doen – waar'. Vervolgens kan 'wanneer' worden toegevoegd. Een andere mogelijkheid is om zinnen te maken met 'wanneer – doen+wat – wie – wat – waar'. Door bij elke beurt kaartjes te ruilen, kunnen zinnen worden veranderd. Het spelelement (het verzamelen van de meeste ‘goede’ zinnen) blijkt motiverend te werken.
'Kletsdobbelstenen' stellen leerlingen van groep 1 t/m 8, in staat om met elkaar op speelse wijze woorden te leren en vaardigheid in zinsbouw te ontwikkelen. Er wordt op een unieke en creatieve manier met taal omgegaan bij het spelen en werken met de 'Kletsdobbelstenen'. Het spreken, denken en luisteren wordt ontwikkeld, het aanleren van een tweede taal behoort tot de mogelijkheden en tot slot zijn de dobbelstenen inzetbaar bij remedial teaching en logopedie. Het product bestaat uit 25 dobbelstenen, verpakt in een handzaam doosje, met daarbij kaartjes waarop kletssuggesties (spelopdrachten) staan beschreven. Elke dobbelsteen vertegenwoordigt een categorie waarbij iedere zijde van de dobbelsteen een pictogram binnen deze categorie bevat. Er is een grote diversiteit aan onderwerpen, zodat kinderen van verschillende groepen altijd op hun eigen niveau kunnen 'kletsen'.
Reeks tekeningen waarop sociale gedrag wordt afgebeeld. Op sommige kaarten wordt efficiënt gebruik van sociale vaardigheden getoond, terwijl andere kaarten juist een gebrek aan aan inzicht in deze vaardigheden weerspiegelen.
De Praatdomino is een onderdeel (hulpmiddel) uit de Communicatiekoffer en is nu ook los verkrijgbaar. De Praatdomino biedt ondersteuning bij het vertellen van een verhaal. De Praatdomino kan ook worden ingezet bij het voor-structureren van een komende gebeurtenis, zoals een schoolreisje, verjaardag, Sinterklaas, een uitstapje maken enz. Door het driedimensionale, kunnen de kinderen de dominostukken ook daadwerkelijk vasthouden. Dit geeft hen extra steun bij het vertellen. De praatdomino heeft een onderlegger, welke aan twee kanten bedrukt is. Op de ene kant ‘Wat is er gebeurd’ en op de andere kant ‘Wat gaat er gebeuren’.
De rioolratten komen heel wat papier tegen op hun tocht doorheen het riool. Om verder te komen moeten ze vragen beantwoorden over de snippers en papierstukken die ze vinden. Welke rat kan als eerste zijn weg doorheen het riool vinden of geraakt het verst? Dankzij realistische materialen komen de spelers in contact met werkelijkheidsnabije situaties en kunnen ze concrete ervaring opdoen in het opzoeken van informatie, begrijpend lezen en logisch denken. Dit spel is geschikt voor spelers die vlot kunnen lezen, maar is zowel geschikt voor de lagere school als het buitengewoon onderwijs of voor anderstalige nieuwkomers.
De focus van dit kwartetspel ligt op de vocalen en de diftongen. Al spelend leren cursisten de korte klanken, lange klanken en de tweeklanken correct uitspreken, bovendien kunnen ze hun woordenschat nog uitbreiden. Dit spel is nuttig voor alle NT2-cursisten (Nederlands voor anderstaligen), jong en oud. Ook reeds gevorderde NT2-ers kunnen hun uitspraak, en verstaanbaarheid dus, verder verbeteren met dit spel.
Vergroot spelenderwijs je woordenschat. Leg zoveel mogelijk samenstellingen met je woordkaarten. Hoe langer hoe beter. Maak slim gebruik van de kaarten van je medespelers. Ook heel leuk om alleen te doen: scoor zoveel mogelijk punten in een bepaalde tijd.
Deze kaartenset is een hulpmiddel om spelenderwijs waardevolle eigenschappen (schatten) van zichzelf en de anderen te leren herkennen. De schatten stimuleren het zelfvertrouwen en vergroten het zelfinzicht. Het ontdekken van deze schatten wordt afgewisseld met speelse opdrachten (karweitjes). De karweitjes zijn onderverdeeld in verschillende thema's zoals aandacht geven aan kleine bijzondere dingen, wensen en mooie dromen uiten, stilstaan en bezinnen, de kracht van de verbeelding voelen... Deelnemers moeten kunnen lezen en de beschreven kwaliteiten begrijpen. Schatkaartjes met 1 sleutel zijn geschikt voor kinderen tot 9 jaar. Kaartjes met 2 sleutels worden over het algemeen ook door oudere kinderen begrepen.
Hotel Hallo kwartetspel helpt anderstalige kinderen bij het opbouwen van een Nederlandse woordenschat. De woorden die aan bod komen in het woordenschatpakket Hotel Hallo worden met dit vrolijke kwartet spelenderwijze ingeslepen. Zo word herhalen een plezier!
Met 'Alfalfa' leren leerlingen op een speelse manier de allereerste woorden. Elke dag krijgen de leerlingen 10 nieuwe woorden aangeboden. Binnen acht weken worden zo 500 concrete woorden en begrippen aangeleerd (zowel receptief als productief). 'Alfalfa' is een thematisch mondeling woordenschatverwervingsprogramma voor anderstalige analfabete leerlingen van 12 tot 16 jaar. Op de website http://www.alfalfa-online.nl/ staan extra oefeningen waarmee leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen (mits het afsluiten van een licentieovereenkomst). Het woordkaartenbakje hoort bij de methode Alfalfa.
Naslagwerk over de functie van kinder-en jeugdboeken en het werken ermee met kinderen. Met o.a. veel praktische tips, selectieve jeugdboekenlijst en bibliografie.