De mens gaat volgens Dobelli nog altijd af op zijn oerinstincten, vooral als hij systematisch moet denken. Hierdoor maakt hij soms denkfouten, die verregaande gevolgen kunnen hebben.
Filosofisch ondezoek naar de vraag hoe rationeel de mens werkelijk denkt aan de hand van inzichten uit de psychologie, filosofie en politicologie. Met aandacht voor o.m. de invloed van emoties op de ratio, de kracht van nepnieuws en de vraag hoe mensen van mening veranderen.
Sen bekijkt het principe 'rechtvaardigheid' vanuit verschillende perspectieven: westerse theorieën van o.m. John Rawls, maar ook niet-westerse benaderingen van hindoes, boeddhisten en moslims. Hij stelt dat we ons niet moeten afvragen wat perfecte rechtvaardigheid inhoudt, maar hoe we onrechtvaardigheid kunnen verminderen.
Goede gespreksvaardigheden maken het verschil tussen een vervelende, harde discussie en een prettige dialoog. Met Praattoppers leren kinderen op een positieve manier met elkaar in gesprek te gaan. Ze leren naar elkaar te luisteren, vragen aan elkaar te stellen, te redeneren en zich in een ander te verplaatsen.
Het vermogen om op volgorde te zetten en om te onthouden wat er in de visuele reeks is voorgesteld, is essentieel voor de ontwikkeling van lezen, oplossen van problemen en het leren van taal en spraak. Het zelfcorrigerende systeem van deze kaarten via kleurmarkering helpt het kind vanaf de jongste leeftijd om logische reeksen en verhalen te creëren.
FiloSprook is een sprookjesachtig educatief en coöperatief bordspel om met kinderen in dialoog te gaan en te filosoferen rond een aantal sensitieve thema's. Filosprook beoogt doelgroepen binnen onderwijs, therapeutische contexten en socio-culturele organisaties. Het basisspel bevat een fijne filoselectie van de 10 thema's die FiloSprook rijk is: gedachten, gevoelens, identiteit, diversiteit, troost, opvoeding, thuis, liefde, vriendschap en veerkracht. Er bestaan naast het basisspel ook uitbreidingssets met extra vragen. Voor 2 tot 6 spelers, vanaf 8 jaar. Spelduur: 45 tot 60 minuten.
FiloSprook is een sprookjesachtig educatief en coöperatief bordspel om met kinderen in dialoog te gaan en te filosoferen rond een aantal sensitieve thema's. Filosprook beoogt doelgroepen binnen onderwijs, therapeutische contexten en socio-culturele organisaties. Het basisspel bevat een fijne filoselectie van de 10 thema's die FiloSprook rijk is: gedachten, gevoelens, identiteit, diversiteit, troost, opvoeding, thuis, liefde, vriendschap en veerkracht. Er bestaan naast het basisspel ook uitbreidingssets met extra vragen. Voor 2 tot 6 spelers, vanaf 8 jaar. Spelduur: 45 tot 60 minuten.
Identificeer en voeg de paren van objecten samen die gemeenschappelijke kenmerken hebben. Zoek de paren bij elkaar en verwoord welke kenmerken hetzelfde en/of anders zijn. Varieer door de kaarten te gebruiken als lotto- of memoryspel.
Een set van vijf zeer eenvoudige reeksen van elk vier stappen met foto's op groot formaat waarmee kinderen de dagelijkse basisgewoonten van hygiëne, zelfstandigheid en samenwerking bij huishoudelijke taken kunnen leren. De doos bevat de reeksen ‘opstaan’, ‘naar school’, ‘spelen en opruimen’, ‘aan tafel’ en ‘bedtijd’. Ze kunnen gebruikt worden in functie van dagverloop, zelfredzaamheid en verhaalopbouw. Kinderen kunnen zichzelf controleren door het zelfcorrigerend systeem op de achterzijde van de kaarten.
Luister naar de 6 klassieke verhalen en zet de cartoons op volgorde. Elk verhaal heeft een ander gekleurd kader, wat helpt bij het ontwikkelen van tijdsbesef en chronologische perceptie. 6 sprookjes (de 3 biggetjes, Klein Duimpje, de schildpad en de haas, de gelaarsde kat, Assepoester en Pinokkio) kunnen ingezet worden om logische verhalen te vertellen en het uitlokken van spontane spraak. De verhalen kunnen beluisterd worden in meerdere talen.
Het vermogen om op volgorde te zetten en om te onthouden wat er in de visuele reeks is voorgesteld, is essentieel voor de ontwikkeling van lezen, oplossen van problemen en het leren van taal en spraak. Het zelfcorrigerende systeem van deze kaarten via kleurmarkering helpt het kind vanaf de jongste leeftijd om logische reeksen en verhalen te creëren.