De dochter van een Antwerpse wasvrouw kijkt terug op haar leven als opgroeiend meisje, kokkin, koopvrouw, schildersmodel, minnares en moeder, aan het eind van de 16e eeuw.
Ruben wordt in het 16e eeuwse Antwerpen leerling-schilder bij een bekende kunstenaar. Wanneer hij Syrah, een patricie͏̈rsdochter ontmoet, is het liefde op het eerste gezicht. Dan gebeurt er iets waarom ze moeten vluchten. Vanaf ca. 13 jaar.
J.B. Grootvoet richt in het 15e eeuwse Brugge, samen met zijn vriendin Rosalinde, een detectivebureau op. Wanneer er een schilderij wordt gestolen van een beroemde schilder, gaan de twee aan de slag. Vanaf ca. 10 jaar.
Een overzicht door de eeuwen heen van 'tronies', de gezichten die vooral een gevoel of een karaktertrek uitbeelden. De klassieke werken worden bekeken door hedendaagse kunstenaars voor wie het gezicht tot het wezen van hun werk behoort.
Tijdens een museumbezoek raakt de 12-jarige Merle in de ban van een portret uit 1533. De afgebeelde burgemeester uit Brugge komt, in haar verbeelding, tot leven en trekt haar, tegen haar zin, het atelier van de schilder binnen. Vanaf ca. 11 jaar.
Poging tot duiding van schilderijen uit de vijftiende en zestiende eeuw, in relatie tot de historische context, aan de hand van werken van Pieter Brueghel I en II en hun tijdgenoten.
De geschiedenis van een van de oudste en beste kopieën van 'Het laatste Avondmaal', en dit in de abdij van Tongerlo. Wie was de kunstenaar? Een leerling van da Vinci? Heeft da Vinci zelf nog aan de kopie gewerkt?
In deze publicatie pelt Timothy De Paepe de laagjes van een laat-zestiende-eeuws tafereel, als was het een ui. Wie oppervlakkig kijkt, ziet wat de titel van het werk belooft: elegant geklede figuren, feestvierend in een tuin. Maar als doctor in de letterkunde en conservator van het Antwerpse Museum Vleeshuis laat de auteur je kijken met de ogen van een zestiende-eeuwer. Hij neemt je mee naar een wereld van vertier en dans, maar ook van dwaasheid, afgunst en lust.