Zoekresultaten

Specification
Materiaal
Leeftijd
Fictie of Non-fictie
Taal
Muziek of film
Uitgever
Onderwerpen
Auteur
Uitvoerder
Recensie
Genre
Uitgegeven tussen

35 Resultaten

Sorteren op
Boek

Iedereen Inc. : hoe in- en uitsluiting werkt en hoe je dat kunt beïnvloeden

Jannet Vaessen (Auteur)

Aan de hand van haar eigen ervaringen vertelt de schrijfster hoe hokjesgeest ontstaat, hoe die de meningsvorming beïnvloedt, hoe je ermee om kunt gaan en wat je eraan kunt doen.

Boek

Wereld van verschil : sociale ongelijkheid vanuit een moreel perspectief

Naomi Ellemers (Samensteller), Belle Derks (Redacteur), Félice Van Nunspeet (Redacteur), Daan Scheepers (Redacteur), Jojanneke Van der Toorn (Redacteur)

Beschouwingen en voorbeelden van sociale ongelijkheid, haar oorzaken en mogelijkheden tot verkleining daarvan.

Boek

Armoede en sociale uitsluiting : jaarboek 2022

Jill Coene (Redacteur), Tuur Ghys (Redacteur), Bernard Hubeau (Redacteur), Sarah Marchal (Redacteur), Peter Raeymaeckers (Redacteur), Roy Remmen (Redacteur), Wouter Vandenhole (Redacteur), Gert Van Hecken (Redacteur), Lore Van Praag (Redacteur)

Uitgever

Acco (2022)

Taal
Onderwerp
Serie
Doelgroep
Magazijn
Daisy-online

Iedereen Inc. : hoe in- en uitsluiting werkt en hoe je dat kunt beïnvloeden

Jannet Vaessen (Auteur)

Aan de hand van haar eigen ervaringen vertelt de schrijfster hoe hokjesgeest ontstaat, hoe die de meningsvorming beïnvloedt, hoe je ermee om kunt gaan en wat je eraan kunt doen.

Boek

Elk kind is een held

Chris Van Lysebetten (Auteur)

Uitleg van de methodiek van Habbekrats, een Belgische organisatie die het opneemt voor jongeren die niet over basisrechten beschikken of daarin door de samenleving te kort worden gedaan.

Arhus
Spel

Weg uit dat web : Leerlingen van de 2de graad secundair onderwijs maken kennis met de verschillende domeinen van het armoedeweb

'Weg uit dat web' behandelt het armoedeweb, bestaande uit 10 domeinen en de verbindingen tussen deze domeinen: gezin, onderwijs, vrije tijd, huisvesting, gezondheid, inkomen, hulpverlening, justitie, sociale contacten, arbeid en tewerkstelling. \n\nArmoede sluipt via onze samenleving de school binnen en is dus dichterbij dan je denkt. Voor velen is armoede de dagelijkse en harde realiteit. Het treft 1 op de 5 kinderen in ons land en is als een web, een ingewikkeld samenspel van oorzaken en gevolgen. Waarschijnlijk zitten er in jouw klas ook leerlingen die in armoede leven. Als leerkracht is het dan ook niet eenvoudig om met dit thema aan de slag te gaan.\n\nMet het spel 'Weg uit dat web' brengen we het thema armoede binnen in de klas. Het zorgt ervoor dat leerlingen zich bewust worden van wat armoede betekent en hoe armoede tot sociale uitsluiting kan leiden. Want een leerling die leeft in een kansarm gezin leeft niet enkel in armoede, maar wil er graag bij horen, met zijn eigen dromen en fantasieën.\n\nVia dit spel maken de leerlingen kennis met de verschillende domeinen van het armoedeweb. 'Onderwijs' is een heel belangrijk domein. De school zelf kan dus een hefboom zijn om het armoedeweb te doorbreken. \n\nSPELOMSCHRIJVING\n\nDe spelers worden verdeeld in groepen. Elke groep is verantwoordelijk voor een gezin en het doel is om het gezin een leven boven de armoedegrens te bieden doorheen het verdere verloop van het spel. In het spel is de armoedegrens gelijk aan 30 blokjes. Elk gezin heeft een startkapitaal van een aantal blokjes dat bepaalt of je onder of boven de armoedegrens leeft. Het doel is minstens 30 blokjes te hebben. Wie kan zijn gezin boven de armoedegrens brengen of houden?