Een fervente jager met ethische principes en een groot respect voor de Afrikaanse natuur is al twee jaar van plan een Afrikaanse zwarte neushoorn te doden, maar als het zover is, doet hij een verrassende vondst met onaangename gevolgen.
Een man van middelbare leeftijd twijfelt over zijn leven en neemt een abrupte beslissing: hij verlaat zijn vrouw en gaat met zijn ex-geliefde door Italie͏̈ reizen in de voetsporen van de schilder Caravaggio.
In diverse opzichten gaat dit verhaal over de kunst van het vallen. De boventoon voert het verhaal van de verteller en het onvermogen om onbevangen lief te hebben. Een affaire, die de verteller het hele verhaal achtervolgt, loopt op niets uit. Even lijkt een romance met de jonge schoonspringer Alex de uitkomst. Zijn onschuld blijkt echter het verraad uit het verleden niet te kunnen overstemmen. Dan ontmoet de verteller Katharina. Beiden hebben ze heimwee naar iets wat niet meer bestaat. De val van de muur heeft het land dat Katharina mist voorgoed uitgewist. Ook de Sovjet-Unie is gevallen. Muziek lijkt het enige wat overeind blijft staan. Dan verstoort een val in het heden de illusie. Het verhaal is opgesplitst in twee delen, beide eindigend met een paar hoofdstukken ‘variaties’, wat weer verwijst naar de muziek.
‘Vertel eens iets?’, vraagt de hond. ‘Er komt niets’, zegt de kat. Samen gaan de kat en de hond op zoek naar iets. En naar niets. Maar wat is dat dan precies? En is het iets slechts, of iets goeds? Prentvertelling met fantasierijke, kleurrijke illustraties en filosofische tekst. Vanaf ca. 7 jaar.
Vijfentwintigduizend euro om alle restanten van de Eerste Wereldoorlog op een akker in de Westhoek te laten verdwijnen. Natuurlijk weigert archeoloog Arne Overstijns de opdracht. Tot zijn doctoraatsbeurs plots wordt ingetrokken.
Tijdens een wandeling in het bos verstoort een jonge knaap twee parende slangen; als straf verandert de godin Hera hem in een vrouw. Dit is nog maar het begin van een lange reis… In haar spreekgedicht Tiresias wekt Kate Tempest de gelijknamige profeet uit de Griekse mythologie tot leven. Aan de hand van zijn transformaties (van kind tot man tot vrouw tot blinde ziener) schetst Tempest in haar typische stijl een vlijmscherp beeld van onze huidige maatschappij.
Deus ex machina is van mening dat wie een pleidooi houdt voor méér literatuuronderwijs, dit laatste niet als een vanzelfsprekendheid moet beschouwen, maar ook moet durven aantonen wat de zin én het nut hiervan zijn. Daarom vindt u in dit nummer ook bijdragen over literatuur in het technisch en beroepsonderwijs, over leesplezier, over literaire projecten met kankerpatiënten, dementerende ouderen en studenten rechten of een beschouwing over een schrijfresidentie in een basisschool voor bijzonder onderwijs.