De gelovige gemeenschap van Sint-Gillis-Dendermonde komt massaal in opstand om steun te betuigen aan hun onderpastoor als deze dreigt te worden overgeplaatst.
De kerk is in onze contreien op sterven na dood, maar tienduizenden Vlamingen hebben hun geloof allesbehalve afgezworen. In kapellen, bedevaartsoorden, volkse processies, vaak bizarre heiligdommetjes en grotten: daar worden de christelijke tradities en rituelen met nooit geziene ijver en overgave beoefend. Journalist Marnix Peeters trok een jaar lang door deze (sub)cultuur en bezocht een honderdtal van die schemerplekken.
De parochie van de Brusselse pastoor Johnny De Mot bloeit als nooit tevoren. Waar in vele Belgische parochies de zondagsdiensten door slechts een handjevol getrouwen worden gevolgd, zit de kerk van Onze-Lieve-Vrouw van de Goede Bijstand iedere zondagochtend behoorlijk vol. Het aantal initiatieven dat Johnny De Mot op poten zet voor de minstbedeelden van onze samenleving, is niet op één hand te tellen. De parochie speelt meteen in op elke nieuwe nood die zich in het centrum van Brussel aandient: de begeleiding van jongensprostituees, de opvang voor thuislozen, vluchtelingen en slachtoffers van mensenhandel, de sociale huisvesting voor mensen met een handicap en vereenzaamde ouderen.
De voormalige bisschop Roger moest zijn ontslag indienen nadat bekend raakte dat hij een minderjarige neef jarenlang seksueel heeft misbruikt. Maar Roger is niet van plan deemoedig het boetekleed aan te trekken. Hij vraagt een cameraman zijn fervente verdedigingsrede te registreren 'voor op YouTube'.
In april 2010 breekt de hel los in kerkelijk Vlaanderen met het ontslag van de bisschop van Brugge, Roger Vangheluwe. Een jaar later geeft hij, vanuit zijn Franse schuiloord, een ophefmakend interview. Opnieuw staat het land op stelten. Wat is er precies gebeurd? Wat heeft Operatie Kelk, het gerechtelijke onderzoek naar pedofiele priesters, aan het licht gebracht?