Een groot aantal, thematisch ingedeelde, vrouwenverhalen illustreren de stelling dat de onderdrukking van het krachtige, creatieve en vitale wezen dat de vrouw is de oorzaak is van veel psychische problemen.
Studie naar de in de geschiedenis door mannen onderdrukte prominente rol van de vrouw/godin door middel van een symbolische reconstructie in archeologie, kunst, mythen en hymnen.
De Ilias van Homerus, het klassieke epos over de twist tussen Achilles en Agamemnon over prinses Briseïs in de Trojaanse Oorlog, wordt verteld vanuit het perspectief van Briseïs.
De van Achilles zwangere en na zijn dood aan luitenant Alcimus uitgehuwelijkte Trojaanse prinses Briseïs probeert na de val van Troje op vindingrijke wijze de buitgemaakte Trojaanse vrouwen te helpen.
Een jonge vrouw in het Zuid-India van de veertiende eeuw ontvangt een opdracht van een godin om gedurende tweehonderdvijftig jaar te waken over een grote stad waarin vrouwen gelijke rechten moeten krijgen.
In weerwil van de wensen van haar moeder, kiest Lavinia voor een huwelijk met Aeneas van Troje, over wie zij enkel verhalen hoorde. Haar keuze ontketent een oorlog.
Na de verwoesting van Troje brengt een schip Helena terug naar haar Griekse echtgenoot Menelaüs. Ze vertelt haar verhaal aan de wind en de golven, een ander verhaal dan iedereen kent. Het is het verhaal van een trotse en zinnelijke vrouw die dorstte naar liefde maar moest gehoorzamen aan haar vader, die haar een man liet trouwen die zij niet wilde en niet begeerde. Helena zocht in de armen van anderen wat haar onthouden werd. Het leidde tot moord en doodslag, oorlog en verwoesting. Helena verloor alles en zal voor altijd bekend staan als een verraadster.
De Ilias van Homerus, het klassieke epos over de twist tussen Achilles en Agamemnon over prinses Briseïs in de Trojaanse Oorlog, wordt verteld vanuit het perspectief van Briseïs.