Steeds meer kinderen spreken meerdere talen. Hoe leer je dat, is het niet vermoeiend voor je brein en wat betekent het voor thuis en op school? Lees van alles over meertaligheid, met informatie voor opvoeders en zwart-witillustraties. Vanaf ca. 10 jaar.
Nijntje gaat voor het eerst bij een vriendinnetje logeren. Ze kletsen en spelen erop los. Na een heerlijk bad vallen zij samen in slaap. Vierkant prentenboekje met eenvoudige tekeningen in heldere kleuren en tekst op rijm. Vanaf ca. 2 jaar.
De toenemende diversiteit stelt scholen op de proef. Hoe kunnen we anderstalige kinderen het best helpen met het leren van Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? Kan een school meer een thuis worden, een "woonkamerschool' als het ware, om taal maximaal te stimuleren? En hoe pakken we dat aan? De vliegtuigklas is een unieke literair-professionele gids over taal en onderwijs. Dit boek brengt twee werelden samen: literatuur en wetenschap. Want alleen kunnen ze veel, maar samen kunnen ze meer. De literaire vondsten bestaan uit miniaturen over het anderstalige basisschoolkind, diens ouders en leerkrachten. We zitten in woonkamers van Turkse gezinnen in Vlaanderen, drinken koffie in leraarskamers op verschillende basisscholen en duiken in dromen. De wetenschappelijke vondsten gaan over taal leren, meertaligheid en ouderparticipatie. We leren van helder gebrachte inzichten uit internationaal onderzoek, doorspekt met praktijkvoorbeelden en concrete ideeën voor de onderwijspraktijk.
Verzameling bekende en nieuwe vinger- en handversjes en enige liedjes. Veel spelletjes zijn te zien op de bijbehorende dvd. Met kleine, fantasierijke kleurenillustraties. Vanaf ca. 2 t/m 6 jaar.
Leesproblemen zijn volgens Moonen niet te wijten aan dyslexie, maar aan falende onderwijsmethoden. Zijn aanpak, de Alfabetcode, leert kinderen eerst om klanken om te zetten in schrift. Vervolgens leren ze welke klank- en letteromgevingen een bepaalde spellingsvariant waarschijnlijker maken dan alle andere.
Handboek dat inzicht en veel praktische tips biedt aan iedereen die zich bezighoudt met het vergroten van de mondelinge taalvaardigheid van kinderen tot 7 jaar.
Beschrijving van een methode voor leraren in het basisonderwijs om samenwerkingsrelaties met ouders op te bouwen om de taalontwikkeling van jonge kinderen te verbeteren en kansenongelijkheid te verkleinen.