Sleutelroman gebaseerd op de zaak van de 'kannibaal van Rotenburg', die in 1996 een schok in Duitsland veroorzaakte. Het verhaal opent met het eindpunt: de theatrale, krankzinnige maar ook bloedernstige sterfscène van een gedrogeerde man, Bruno Klaus. Volledig volgens afspraak wordt hij vastgebonden, ontmand, in stukken gesneden en begraven door Marino Mund, zijn beul en minnaar.
Een zonderlinge bosbeheerder voelt zich in het nauw gedreven door de alomtegenwoordigheid van de mens en het collectief, en beraamt als daad van verzet een moord op een publieksintellectueel.
Een derdewereldarts vertrekt na een relatiebreuk naar een vluchtelingenkamp in Afrika waar hij een teamleider ontmoet die nergens bang voor is en filosofische monologen houdt, maar als soldaten opduiken bij het kamp, stijgt de spanning.
Een journalist moet vaststellen dat hij na het vertrek van zijn vrouw Eva de greep op zijn leven verliest; met de komst van een nieuwe collega staat ook op de krant zijn positie op het spel.
Reflectie over het in de steigers zetten van een roman. ‘Ik zal wel niet de enige schrijver zijn die er regelmatig bijloopt als een sluimerend figuur, een uit zijn vruchtwater weggerukte foetus, geplaagd en bezwaard door verlangens naar een voltooiing die nog lang niet is bereikt’, aldus de auteur. Welk nut heeft een roman eigenlijk nog? Verdedigingsrede voor het 'volstrekt zinloze' en tegelijk 'volstrekt waarachtige' van literatuur.
Sleutelroman gebaseerd op de zaak van de 'kannibaal van Rotenburg', die in 1996 een schok in Duitsland veroorzaakte. Het verhaal opent met het eindpunt: de theatrale, krankzinnige maar ook bloedernstige sterfscène van een gedrogeerde man, Bruno Klaus. Volledig volgens afspraak wordt hij vastgebonden, ontmand, in stukken gesneden en begraven door Marino Mund, zijn beul en minnaar.