Sleutelroman gebaseerd op de zaak van de 'kannibaal van Rotenburg', die in 1996 een schok in Duitsland veroorzaakte. Het verhaal opent met het eindpunt: de theatrale, krankzinnige maar ook bloedernstige sterfscène van een gedrogeerde man, Bruno Klaus. Volledig volgens afspraak wordt hij vastgebonden, ontmand, in stukken gesneden en begraven door Marino Mund, zijn beul en minnaar.
Twee intiem bevriende internetjournalisten raken meer en meer in de ban van een Franse hooglerarenechtpaar, marxistische filosofen met als specialiteit het moderne consumentisme.
Een jonge vrouw aan de marge van de maatschappij ontmoet een eenzame zwerver. Samen gaan ze op zoek naar schoonheid en identiteit in een gevaarlijke wereld.
In 1820 wordt de walvisvaarder Essex aangevallen door een reusachtige walvis. De overgebleven bemanningsleden moeten tot het uiterste gaan om te overleven.
Sleutelroman gebaseerd op de zaak van de 'kannibaal van Rotenburg', die in 1996 een schok in Duitsland veroorzaakte. Het verhaal opent met het eindpunt: de theatrale, krankzinnige maar ook bloedernstige sterfscène van een gedrogeerde man, Bruno Klaus. Volledig volgens afspraak wordt hij vastgebonden, ontmand, in stukken gesneden en begraven door Marino Mund, zijn beul en minnaar.
De auteur, doctor in de antropologie en geschiedkundige, gaat 'op zoek naar de religieuze, politieke en economische' wortels van kannibalisme en het offeren van mensen. Het was een fenomeen van alle tijden en streken dat tot in de vorige eeuw beoefend werd. De achterliggende motieven variëren van rouwverwerking en overleving tot wraakbehoefte en machtsmiddel. De auteur gaat nader in op drie specifieke voorbeelden: de rituele terechtstelling en consumptie van krijgsgevangenen bij de Tupi-indianen; de bloederige offerceremonies van de Azteken; en het gebruik in Centraal-Afrika om mensen te offeren bij begrafenissen, verdragen of festiviteiten.