Twee zussen hebben een heel verschillend karakter: de een slaagt erin een goede relatie met een man op te bouwen, terwijl de ander -een kunstenares en meer introvert van karakter- haar eenzaamheid niet kan doorbreken.
Otmars zonen vertelt het verhaal van de jonge Shell-employé Ludwig Smit, die na een bezoek aan de illustere Johan Tromp op het Siberische eiland Sakhalin strandt in een sneeuwstorm. Juist nu, wanneer onderzoeksjournaliste Isabelle Orthel hem het deksel komt overhandigen van een beerput, begint Tromps daverende carrière in de oliebusiness te wankelen. Tromp – hedonist, alfaman, kroonprins van Shell, en in alles het tegenbeeld van Ludwig – schat zijn twee bezoekers volkomen verkeerd in.
Het is een broeierige zomer en vier jongens en vier meisjes vervelen zich te pletter. Ze staan verdoofd in het leven, hebben niets meer te bevechten, niets meer te verlangen. Om dat gevoel van verzadiging en banaliteit te doorbreken, beginnen ze te experimenteren. Wat begint met een onschuldig idee- de meisjes uit de groep staan naakt op een viaduct boven de snelweg te wuiven - eindigt met fatale gevolgen: een verschrikkelijk verkeersongeval. De grenzen worden onnavolgbaar snel verlegd en telkens sneller overschreden, de verlangens worden al te gauw ingevuld. De jongeren verliezen elk ethisch besef en zelfs wanneer een van de vriendinnen er het leven bij inschiet, zorgt dat niet voor een catharsis, maar integendeel voor nog grotere afstomping. Hun zoektocht naar sensatie(s) leidt uiteindelijk slechts tot (zelf)destructie en volledige gevoelloosheid.
Als haar docent Engels op de exclusieve kostschool een terloopse opmerking maakt en haar knie aanraakt, staat Vanessa in vuur en vlam en voelt ze zich heel bijzonder. Ademloos gaat ze in op zijn avances.
Claude heeft net eindexamen gedaan en gaat met haar beste vriendin Saz een roadtrip maken. Maar dan gaan haar ouders scheiden en staat haar leven op z’n kop. Claudes moeder sleept haar mee naar een afgelegen eiland zonder bereik. Maar daar is wel de mysterieuze, knappe Jeremiah Crew. Vanaf ca. 15 jaar.
Informatie in korte hoofdstukken over de veranderingen die er in je lichaam plaatsvinden tussen je 9de en 15de jaar en over seks en wat daar allemaal mee samenhangt. Met humoristische, verduidelijkende tekeningen in kleur. Vanaf ca. 9 jaar.
Een archivaris moet op een afgelegen eiland de bibliotheek van een landhuis gaan inventariseren, met een tamme beer als enig gezelschap; ze verlegt haar grenzen en werpt shockerend radicaal haar oude zelf af.
In de vorm van een biecht vertelt de 33-jarige hoofdpersoon over zijn leven waarin hij de seksualiteit en de erotiek tot het uiterste wil beleven, hetgeen volkomen in tegenstelling is tot zijn strenge joodse opvoeding en de dwangbuis van zijn jeugd.
De schrijfster schetst een portret van het meisje dat ze was in 1958 na het eindexamen, onder het motto helderheid te krijgen in het verleden dat op het moment van beleven volkomen duister is.
Joshua is woedend op zijn beste vriend, maar hij heeft hem ook nodig om Lindsey te kunnen begrijpen, die zoveel ingewikkelder in elkaar zit dan hij dacht. Met zwart-wit illustraties. Vanaf ca. 15 jaar.
Om een relatie met een jonge schilder aan te kunnen gaan moet een Braziliaanse prostituee met haar vroegere leven en beroep in het reine zien te komen.
Hoe laat je merken of je iets wel of niet wilt, durf je soms nee te zeggen? Vind je het fijn als iemand je kietelt of knuffelt? Ook pesten en pedofilie komen aan bod. Vierkante uitgave met interactieve vragen en kleurenillustraties om te praten over gevoelens, waarbij weerbaarheid en zelfvertrouwen centraal staan. Vanaf ca. 4 t/m 6 jaar.
Een vader en moeder vertellen hun kinderen waar baby’s vandaan komen: ze worden gebracht door een dinosaurus, gemaakt van peperkoek, in een potje gekweekt, uit een tube geknepen… De kinderen laten zich niets wijsmaken en tonen hun ouders via tekeningen hoe baby’s echt gemaakt worden.