Als Sylvia Barrett haar loopbaan als docente op een middelbare school in New York begint, wordt ze niet snel ontmoedigd door overbodige regels, armzalige faciliteiten en laaggeletterdheid van de leerlingen.
Als Sylvia Barrett haar loopbaan als docente op een middelbare school in New York begint, wordt ze niet snel ontmoedigd door overbodige regels, armzalige faciliteiten en laaggeletterdheid van de leerlingen.
Toen Rosa klein was mochten zwarte kinderen niet met de schoolbus meerijden. Als ze volwassen is, besluit ze te strijden voor gelijke rechten voor zwarte mensen. Prentenboek over het leven en werk van de Amerikaanse burgerrechtenactiviste Rosa Parks. Met illustraties in gedekte kleuren. Vanaf ca. 6 t/m 8 jaar.
Ravi (10) was in India de beste leerling van zijn school. Maar daar denken ze in Amerika heel anders over. Hij wordt, samen met Joe, gepest. Ze lijken niet op elkaar, maar hebben een gezamenlijke vijand. Beiden (ik-fguur) vertellen hun verhaal. Vanaf ca. 10 jaar.
De auteur werkt als tolk bij de immigratierechtbank in New York en moet aan de honderden Centraal-Amerikaanse kinderen die zonder ouders de grens oversteken steeds dezelfde 40 vragen stellen.
Moderne hervertelling in proza van het toneelstuk 'The tragedy of Othello, the Moor of Venice' (1604) van William Shakespeare, gesitueerd op een basisschool in Washington D.C. in 1974.
In een brief aan zijn zoon zoekt een zwarte, Amerikaanse journalist naar antwoord op de vraag hoe je met een donkere huid kunt overleven in de Verenigde Staten, waar racisme nog steeds in de samenleving is verankerd.
Als Janna een jaar naar een Amerikaanse highschool gaat, ziet ze hoe enkele jongens schietend de school binnenkomen met als doel zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Vanaf ca. 15 jaar.
De 18-jarige Adriaan emigreert in 1910 naar New York en moet daar alleen zien te overleven. Wanneer hij Jack ontmoet, verandert zijn leven. Vanaf ca. 15 jaar.
Pleidooi voor een socratische vorm van onderwijs waarin ook plaats is voor geesteswetenschappen, als essentieel onderdeel van de vorming van de mens tot onafhankelijk denkende, empatische burger in een democratie.