Een afgelegen wonende man krijgt, juist als hij wil verhuizen naar de stad, een relatie met een jonge weduwe die nog erg in beslag genomen wordt door herinneringen aan haar overleden echtgenoot, wat jaloezie oproept bij haar nieuwe geliefde.
Tandarts Pol Verholst lijdt aan postvrees en door het langdurig niet openen van zijn post leeft hij in isolement en wacht hij op het moment dat ze hem komen halen en daarmee verlossen.
Om zich alsnog te kunnen verzoenen met zijn leven, verlaat Désiré Cordier het pad zoals dat richting graf voor hem was uitgestippeld.Zijn gevoel van eigenwaarde, dat door zijn huwelijk was aangetast, wint hij terug als hij op een heuglijke dag, gezond en wel, in een tehuis voor seniele bejaarden wordt geplaatst. Hij belazert de kluit op virtuoze wijze door zich voor te doen als demente en incontinente grijsaard die op zijn einde afstevent. De rol van zijn leven, en die wordt nóg veelbelovender als er opeens een demente jeugdliefde in het tehuis opduikt.
Wanneer wordt aangekondigd dat Christus op 21 juli, in volle komkommertijd, Brussel zal bezoeken, ondergaat de Belgische hoofdstad een metamorfose. De gevels worden opgeknapt, bloembakken geplaatst en de criminaliteitscijfers duiken plotsklaps naar het nulpunt. Terwijl de beleidsmensen bakkeleien over wie een persoonlijk onderhoud met de profeet verdient en discussiëren over de route waarlangs Jezus lopen moet, krijgt de stad almaar een meer menselijker gelaat met oog voor de dakloze, de illegaal, de dronkaard en de armoe-oogster. De metro ruikt niet langer naar pis, de hoop is onder het volk. En dan breekt de grote dag zelf aan.
Het valt niet mee om Senegalees te zijn, of hoer. Seynabou is beide. Ze behaagt opschepperig toeristen, laat zich regelmatig huwelijksaanzoeken in het gezicht lallen en heeft een leven dat is voorbestemd om roemloos voorbij te gaan. Tot een klant tijdens één zo'n betaalde liefdesnacht onder tamelijk verdachte omstandigheden het leven laat - en die klant ook nog eens een wereldvermaard wielrenner blijkt te zijn.
Hervertelling in eigentijdse taal van het gezins- en seksleven van de bijbelse aartsvaders, hun vele vrouwen en afstammelingen, gevolgd door het levensverhaal van Mozes.
Tijdens een nachtelijke kroegentocht van de hoofdpersoon in een Vlaamse stad dringt het bericht door dat op Schiphol een terroristische aanslag is gepleegd.
De gasten van een Spaans clubhotel beleven een schijnbaar een zorgeloze zomer. Allen hebben echter een eigen verhaal, en allemaal willen ze één man: de animator van het hotel. Hij moet aan het eind van het seizoen beslissen wat hij gaat doen, of eigenlijk: wie hij wil zijn.
Een beginnende zestiger ontvoert een mentaal gehandicapte jongen van vijftien naar de Provence, om hem te vertellen over de liefdesrelatie die hij met zijn moeder had.
De economische crisis is geen natuurfenomeen, aldus Mertens. Hier past volgens hem geen verbijstering over ontembare krachten, maar verontwaardiging. Bankiers kregen na de crisis van 2008 nog meer macht. Opnieuw verhuisden miljoenen euro's naar de miljonairs. In Europa hebben de speculanten ondertussen een keizerlijke status gekregen, en worden ze braafjes "markten" genoemd. Ze beslissen over de toekomst van gehele volkeren en eisen voor de tweede keer dat de gewone man de crisis betaalt.