Als een 7-jarig jongetje uit huis wordt geplaatst en in een tbc-preventorium wordt opgenomen, wordt zijn verblijf daar dragelijk gemaakt door een zuster, zijn 'kattenmoeder'.
Levensgeschiedenis van de Poolse verzetsstrijder Witold Pilecki (1901-1948) die zich vrijwillig liet insluiten in het concentratiekamp Auschwitz, na bijna drie jaar ontsnapte en de geallieerden informeerde over het concentratiekamp.
Tien confronterende verhalen, die zich op verschillende plekken en in verschillende tijden afspelen, over schaduwkanten van de liefde, zoals wreedheid en gewelddadigheid.
Geschiedenis van de pestepidemie die in de veertiende eeuw aan ongeveer een derde van de Europese bevolking het leven kostte, en van de gevolgen daarvan op sociaal en economisch gebied.
Vanuit verschillend perspectief reflecteren twee politieke tegenstanders de politieke situatie tijdens de communistische overheersing in het Bulgarije van na de Tweede Wereldoorlog.
Kankerspecialist David Khayat vertaalt de recentste wetenschappelijke inzichten naar haalbare adviezen voor ieder van ons. Of het nu gaat om gezonde voeding, slaap, seksualiteit, medicatie, nachtwerk of zelfs onze schoenen: ze spelen allemaal een rol in de kans op het ontwikkelen van kanker.
Onze samenleving steunt op het absurde idee van materiële overvloed en immateriële schaarste. We doen alsof de planeet oneindig is en plegen er dermate roofbouw op dat het overleven van de menselijke soort in gevaar komt. Anderzijds bouwen we via auteursrechten en patenten artificiële muren rond menselijke kennis om sharing en samenwerking zo moeilijk mogelijk te maken. Het peer-to-peermodel, geïnspireerd door open source zoals Wikipedia, wil die logica omdraaien. Michel Bauwens ziet in nieuwe fenomenen zoals de samenwerkingseconomie, peer-to-peernetwerken, open source, crowdsourcing, fab labs, microfabrieken, de makersbeweging en stadslandbouw een weg naar een postkapitalistische samenleving, waarbij de markt zal onderworpen worden aan het algemeen belang. Net zoals het feodalisme ontstond binnen de schoot van de Romeinse slavenmaatschappij en het kapitalisme binnen het feodalisme, groeit ook binnen het kapitalisme het embryo van een nieuwe samenleving. Om de wereld te redden, dringt zich een herlokalisering van de productie op en een uitbreiding van globale samenwerking op vlak van kennis, code en design.